Royal Dornoch Golf Club | Golf Course Review – UK Golf Guy

Bokning av golfbanan

Det finns inga hinder för att boka Royal Dornoch. Banan är tillgänglig för besökare 7 dagar i veckan och det är lätt att boka online. Online widget gör det möjligt att boka flera månader i förväg, det kan verkligen inte bli enklare. Vissa tider är reserverade endast för medlemmar – vanligtvis före kl. 10.00 och vid lunchtid – men om du vill ha ett spel vilken dag som helst och om du bokar tillräckligt långt i förväg bör det gå bra. Du måste dock boka långt i förväg för högsommarmånaderna eftersom det kan vara mycket bokat långt i förväg.

Greenfee är också lite billigare än den är på andra banor som närmar sig liknande kvalitet, även om den har stigit ganska mycket de senaste åren. På sommaren kostar det 185 pund för en runda – det har stigit ganska mycket de senaste åren – men skymningsbiljetter finns tillgängliga för 110 pund och om du slår av vid 6 har du fortfarande gott om ljus när du kommer på. Du kan spela 36 hål på en dag med din andra runda till halva priset och med tanke på kvaliteten på det som erbjuds här är det väl värt att överväga. Vinteravslutningstider är tillgängliga från 105 pund.

Det finns erbjudanden där det är möjligt att spela till exempel Castle Stuart, Nairn och Royal Dornoch i april eller oktober för 450 pund inklusive boende. Det är ett riktigt fantastiskt erbjudande. Om du skulle boka dem separat, inklusive boende på Royal Dornoch Golf Hotel, skulle det kosta nästan dubbelt så mycket. Så om du planerar din resa väl kan du få riktigt imponerande rabatter.

En annan väg att gå är att delta i en av de Open-tävlingar som de håller på banan och som du hittar här. Du behöver inte vara en av världens främsta amatörer för att delta – de tar emot handikapp upp till 24 och de representerar ett enormt värde – inträdet kostar cirka 40 pund för icke-medlemmar. Om du kan planera en resa kring en av dessa kommer du inte bara att spara pengar utan också få ett bra sätt att träffa andra golfspelare och få en unik upplevelse.

TOUR TIPS

Det kan tyckas avlägset, men det är faktiskt inte så svårt att ta sig till detta område av världen som du kanske tror. Inverness är den närmaste flygplatsen och huvudjärnvägsstationen. Det finns mycket som talar för att du som kommer från utlandet bör flyga direkt från London eller Amsterdam till Inverness i stället för att köra upp från Edinburgh eller Glasgow. Inverness ligger ungefär en timme söder om Dornoch. Det finns en enorm mängd golfspel i området och du skulle gärna kunna basera dig här för en hel resa. Om du försöker kombinera med någonstans längre söderut är det ungefär tre timmars bilresa till Inverness från Edinburgh eller St Andrews, lite längre från Glasgow.

När vi gjorde resan bodde vi i Inverness. Det är ingen dålig plats att basera sig på för några dagar med bra restauranger som erbjuds. Vi åt en god måltid i Rocpool och det finns gott om boendealternativ. Det skulle vara brottsligt att åka iväg utan en tur till Johnny Foxes som vänder sig till en eklektisk publik och det finns gott om klubbar, men se upp för midnattsspärren för att vara på en klubb..

Med detta sagt kommer jag nästa gång jag åker att försöka stanna i Dornoch för åtminstone en natt eller två. Det finns gott om boendealternativ och det känns fel att åka upp och ner för en dag till en så speciell plats. Royal Dornochs webbplats är förmodligen den bästa golfklubbssida jag sett när det gäller resurser för att planera en resa så jag kommer inte att försöka överträffa den. Boendet bokas dock upp långt i förväg så mitt råd är att se till att planera i god tid om du vill bo lokalt.

På vår resa spelade vi på Royal Dornoch, Castle Stuart, Nairn och Fortrose och Rosemarkie. Detta var en fantastisk kvartett av banor som det skulle vara svårt att få bättre någonstans. Vädret är ofta förvånansvärt välvilligt (det kommer att talas mycket lokalt om mikroklimat på en trevlig dag) och nätterna på sommaren är ofattbart långa – man kan gladeligen komma ut från golfbanan vid 23-tiden på kvällen. Nästa gång kommer vi dock också att åka lite längre norrut och få in Brora, Golspie och kanske om budgeten tillåter Skibo Castle.

Så, som du kan se finns det ett enormt antal alternativ och sommarljuset innebär att du med lätthet kan spela 36 hål per dag här. Om du är ett fan av linksgolf i sin renaste form måste en resa hit finnas med på din lista.

Lämna ett svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.