MundoMax stängs ner, blir stämd

Den colombianska mediejätten RCN:s utflykt till den spanskspråkiga tv-världen i USA har avslutats bara 18 månader efter att den påbörjades, eftersom tv-nätverket MundoMax upphörde med sin verksamhet i november. 30.

MundoMax föddes ur askan av föregångaren MundoFox, som erbjöds på den spansktalande marknaden och som Fox International Channels lanserade i augusti 2012 och stängde i slutet av juli 2015. Nätverkets slut är kulmen på månader av rykten och spekulationer om dess ekonomiska hälsa och huruvida det skulle klara sig till slutet av 2016 eller inte. Sådana diskussioner hettade upp i oktober, när en andra omgång av uppsägningar ägde rum.

I början av november meddelade det konkurrerande nätverket Estrella TV att det hade tecknat avtal med två dotterbolag till MundoMax – KGMC i Fresno, Kalifornien, som ägs av Cocola Broadcasting, och en underkanal till WXCW i Fort Myers-Naples, Florida, som ägs av Sun Broadcasting.

Men MundoMax-ledningen förblev tyst om snacket fram till den 22 november. Då distribuerades ett brev till ”kollegor och vänner” av MundoMax vd och ekonomichef José Molina som tog upp de månatliga diskussionerna i det latinamerikanska medie- och reklamlandskapet genom att rakt ut bekräfta att slutet var nära – mycket nära.

”Vi befinner oss i slutskedet av avvecklingen av vårt affiliatenätverk”, sade Molina.

MundoMax största dotterbolag på västkusten, Meruelo Groups KWHY i Los Angeles, kommer att fortsätta att sända spanskspråkiga program som en oberoende station.

MundoMax största dotterbolag på östkusten, Valorem S.A.’s WGEN i Miami, övergick omedelbart till nätverket Azteca América. Det är ett enormt uppsving för Azteca, som tidigare fick se sina program sändas på WPMF-CD i Miami och som var beroende av Comcast för distribution i viktiga DMA:er.

Som MundoFox försökte nätverket skapa sig en nisch med spanskspråkiga program som skiljde sig från det telenovela-tunga utbudet på de två största sändningsnätverken, Telemundo och Univisión.

Med undantag för den Family Feud-liknande veckonattens spelshowen 100 Latinos Dijeron, kämpade MundoFox för att få en betydande publik. Annonsering blev sedan ett svårare perspektiv med tanke på nätverkets låga tittarsiffror.

RCN svepte in under sommaren 2015 med stora förhoppningar och ambitioner om att dess enorma framgång i Colombia skulle kunna ge åtminstone en nischad ledare i USA.

Det visade sig vara svårare än man hade tänkt sig. Ett utmanande annonsklimat i kombination med en enorm publikförskjutning till Telemundo ledde till att MundoMax fick se sig om i Europa för att hitta nya sätt att locka till sig en publik. Bland de viktigaste programmen som MundoMax erbjöd under sina sista dagar var den turkiska importen Suleimán, El Gran Sultán och den grekiska såpoperan Brousko, ebrios de amor.

Medan WGEN snabbt löste ett omedelbart programproblem med en relativt sömlös nätverksövergång, kan det bli en stenig väg framåt för RCN och dess tidigare dotterbolag i Chicago, WOCK-CD.

Den 29 november stämde WOCK:s ägare, KM LPTV Of Chicago-13, MundoMax och RCN:s U.S. dotterbolag i U.S. District Court for the Central District of California för avtalsbrott, brott mot avtalet om god tro och rättvis handel samt falskt löfte.

Enligt WOCK-ägaren gick MundoMax med på att vara stationens exklusiva försäljningsrepresentant för nationell spotförsäljning under en fyraårig period som inleddes den 1 augusti 2012 med MundoFox och som pågick fram till den 31 juli 2016, varvid MundoMax övertog ansvaret för avtalet. Villkoren innebar att nätverket betalade stationen minst 600 000 dollar per år för nationella reklamförsäljningsintäkter, med kvartalsvisa betalningar till KM LPTV Of Chicago-13 på 150 000 dollar.

WOCK-ägaren hävdar att kvartalsbetalningarna upphörde i samband med övergången från MundoFox till MundoMax, och att man är skyldig totalt 450 000 dollar, vilket återspeglar betalningar som skulle ha gjorts den 1 november 2015, den 30 maj 2016 respektive den 30 augusti 2016.

Det är dock inte säkert att påståendet håller i rätten. KM LPTV baserar sitt ärende på ett ändrat avtal från 2014 som godkändes av den dåvarande presidenten Ibra Morales och som skulle ge WOCK ”skillnaden mellan de faktiska nationella reklamförsäljningsintäkterna som bokförts för det kvartalet och 150 000 dollar”, om intäktsbeloppet skulle understiga 150 000 dollar. MundoMax bokförde 0 dollar i nationella reklamförsäljningsintäkter för det andra, tredje och fjärde kvartalet under löptidens fjärde år.

Den springande punkten i tvisten är huruvida ”skillnaden” mellan 0 dollar och 150 000 dollar verkligen är 150 000 dollar.

Men KM LPTV hävdar också att MundoMax gick med på att förskottera upp till 150 000 dollar per år under löptidens andra, tredje och fjärde år till KM LPTV för marknadsföringsutgifter. KM LPTV dokumenterade och begärde 37 500 dollar för både det tredje och fjärde kvartalet under det fjärde året av löptiden. MundoMax underlät dock att förskottera 75 000 dollar till KM LPTV, säger man.

Med en juryrättegång som begärdes av käranden, besvarade KM LPTV eventuella frågor om MundoMax skyldigheter efter MundoFox nedläggning genom att konstatera att RCN den eller omkring den 28 juli 2015 förvärvade de 50 procent av nätverket som man inte ägde från Fox International Channels. Därför är MundoMax ansvarigt för de avtal som undertecknats av MundoFox ”eftersom MundoMax helt enkelt är ett nytt namn för samma aktiebolag”, hävdade WOCK-moderbolaget.

Det handlar också om den ersättning som KM LPTV säger att MundoMax är skyldigt för att sända dess program under de tre sista kvartalen av anslutningsavtalet och för programfrämjande åtgärder under de två sista kvartalen av pakten.

”Det rimliga värdet av att sända MundoMax program på stationen och av det marknadsföringsarbete som utförts under dessa perioder är minst 525 000 dollar”, hävdar KM LPTV.

KM LPTV Of Chicago-13 företräds av Belinda Vega och Gerard Fox från Los Angeles-baserade Gerard Fox Law.

Lämna ett svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.