Leica M7 recension – en nästan perfekt kamera (åtminstone för mina personliga krav)

Det har spelat på mitt sinne att jag så ofta pratar om min Leica M7 här utan att den egentligen passar in i den nisch av 35 mm kompaktkameror som jag ursprungligen hade tänkt att skriva den här bloggen kring. Men efter att nyligen ha råkat ut för en Leica iiia och därefter känt att det var ganska kortsiktigt att inte inkludera rangefinders med utbytbara linser här, tänkte jag att det var på tiden att jag satte pennan till papper – så att säga – och skrev något lite mer ingående om Leica M7; kameran, som om jag pressas skulle jag säga att den förmodligen är den bästa kameran jag äger.

Jag skrev lite om M7 och hur den löste ett särskilt problem för mig strax efter att jag fått den, men att säga att jag har blivit ganska förtjust i den även sedan dess skulle vara en underdrift för att uttrycka sig milt! Det finns en hel del recensioner om Leica M7 på nätet, jag gillar särskilt den här på Luminous Landscapes, den talade bara till mig som fotograf med en viss uppsättning krav. Men sedan jag ägde den har det blivit ännu tydligare hur väl lämpad den är för mig. Och det är till stor del det jag vill prata om, mina erfarenheter av den, och hur jag först genom att använda den insåg hur idealisk kameran kunde vara för mig… Jag har antagligen satt upp det här till att bli någon sorts dreglande överdrivet positiv recension? Ja, den har verkligen sina positiva delar, men ingenting är perfekt, Leica M7 inkluderat, och förhoppningsvis kan jag också förmedla de negativa egenskaperna lika korrekt som jag kan förmedla de positiva. Det är faktiskt de negativa attributen jag vill ta upp först. Främst eftersom det när man pratar om Leica M7 nästan verkar finnas en elefant i rummet. Det är rättvist att säga att Leica M7 av olika anledningar splittrar åsikterna, och det är denna splittring jag ska börja med.

Första rullen med XP2 genom M7

En av mina favoriter från den allra första rullen som jag fotograferade med M7

M7:an och dess splittrande natur.

Det finns många Leica-skyttar som inte tar hänsyn till Leica M7 på grund av att den har det här konstiga och till synes främmande läget ”bländarprioritet”. Och vad som gör det ännu konstigare, och är möjligen ännu viktigare när det gäller uppenbara förbehåll, är det faktum att den inte heller är helt mekanisk!

Som jag tjatade om i mitt senaste inlägg om Leica och Oskar Barnack, så startade Leica nästan hela den här 35 mm kompakta kameran med en helt mekanisk kamera för alla dessa år sedan. De fortsatte på denna väg i 70-80 år före M7. De gav konsekvent möjlighet till purister med kameror som fortsatte att erbjuda precis tillräckligt med funktioner för att vara lite – om något – mer än det minimum som krävdes. Den väg av ”perfekt design” som jag nämnde som så uppenbar i Leica iiia följdes ganska väl, och det trots att konkurrenterna tillhandahöll utrustning till allt lägre priser som uppvisade allt större tekniska ”framsteg”. Detta uppnåddes genom höga mekaniska standarder så att – om än till ett visst pris – ”puristen” kunde få en kamera som inte bara fungerade nästan perfekt för sitt ändamål utan som på grund av sin nästan perfekta mekaniska tillverkning också kändes som om tillförlitligheten var nästan helt självklar.

Leica M7

Trots att den delar många av de fysiska egenskaperna med sina föregångare är den väldigt annorlunda under huven.

Och så kommer Leica M7 med sin tjusiga elektriskt styrda slutare. Till skillnad från alla Leicas mätsökare som föregått den är slutaren i M7 elektroniskt utlöst och tidsinställd. Detta ger möjlighet till större exakthet i slutartiden, för att inte tala om att när man har bländarprioritet så är slutartiderna mellan de vanliga stoppen. Vissa kan hävda att detta teoretiskt sett skulle kunna leda till en mer exakt exponering, men på grund av att avläsningen kommer från en ganska rudimentär centrumviktad mätare är det förmodligen rättvist att säga att varje skillnad sannolikt skulle vara försumbar. Jag skulle också ha sagt att om du vill ha exakthet i slutartiden borde en kamera som en Leica ge dig det utan att du behöver fin elektronik…

Dessa ganska tveksamma fördelar kombineras med vad som för många är en ännu allvarligare invändning. Eftersom den drivs av batterier har du ingen slutare när batterierna inte fungerar! Strängt taget kan den utlösa mekaniskt vid 1/60 och 1/125, men detta är ganska begränsande. Jag antar att det finns en ganska bra anledning till varför de inte kunde få den att fungera som Nikon FM3a och ha fullt mekaniskt återfall på slutaren; storleken kanske… Eller kostnaden! Döda batterier innebär också att det inte finns någon ljusmätare, så kameran blir i praktiken en död vikt runt halsen. När det händer står det bara ”bc” (battery check) i sökaren och den slutar nästan helt att fungera.

Inte konstigt att den inte togs emot med enhälligt gillande, den bröt mot en trend som hade varit i gång i mer än 80 år! Människor gillar inte förändringar, och den typ av människor som gillar förändringar minst är traditionalister och purister. Och på grund av deras historia var dessa naturligtvis – och är fortfarande – en betydande del av Leicas kunder och användare. Det verkar som om Leica M7 för många helt enkelt inte var vad den kunde eller kanske till och med borde ha varit. Läs Bellamy Hunts inlägg om att välja rätt Leica för dig – ett utmärkt och mycket användbart inlägg, men han och jag är definitivt inte överens om M7!

N.B. Jag bör tillägga, för den oinvigde, att Leicas väg före M7 inte har varit helt så smidig som jag har antytt. För ett bra exempel, sök på Google efter ”Leica M5” och läs. Mitt rosafärgade perspektiv är till för att illustrera en punkt som specifikt gäller M7. Men jag tror att M5 också gjorde sig skyldig till att försöka vara lite för långt bortom vad dagens purister ville ha.

Heron Tower

En favoritbild från en resa till London.

Dag till dag-fotografering

För mig är dock mycket av det här irrelevant från dag till dag. Jag har tidigare nämnt min förkärlek för bländarprioritet på kameror, och särskilt den här kameran. Jag har ägt en M6, men som jag också har nämnt på andra ställen på den här bloggen sålde jag den till förmån för att behålla en Voigtlander R2A. Mitt resonemang då var främst på grund av dess AE-funktion. M7 kanske inte är helt mekanisk, och jag kanske måste ha en extra uppsättning batterier till hands, men för mig är det mindre uppoffringar som ger mig en funktionsnivå som jag känner mig mer bekväm att ha än att inte ha, särskilt på en kamera som jag kanske vill ha med mig i stort sett var jag än går.

Förstå mig rätt, jag förstår den puristiska synen, jag oroar mig för att jag på grund av potentialen för sviktande elektronik har en kamera som kanske inte lever lika länge som en rent mekanisk kamera. Jag oroar mig för de rapporter som jag har läst och hört om sviktande slutare och naturligtvis oroar jag mig för de potentiella reparationskostnaderna. Och att hitta någon som kan utföra reparationen – Leica är förmodligen det bästa – eller till och med enda(?) – alternativet.

Men dessa farhågor, även om de är befogade, är inte det enda som är avgörande för att äga en kamera. Jag har inte samma bekymmer med andra kameror jag äger, varav många är ännu mer dörrstoppsliknande utan batteri. Och vissa, som min Nikon D800, som kostade mig 2 1/2 gånger mer än Leica (som jag köpte begagnad) förväntar jag mig inte att den kommer att hålla i mer än 5 år. Efter den tiden förväntar jag mig också att den ska vara värd en spottstyver, vilket inte är samma förväntningar som jag har på min Leica M7! För många är det dock inte så här det är när det gäller en Leica. Jag tror att för dessa människor bör en Leica hålla hela livet utan att det är någon större risk att den går sönder. På grund av detta är M7 för dem helt enkelt inte bra. Den utgör en alltför stor avvikelse från vad en Leica bör vara. Detta är inte bara i termer av vad jag har beskrivit, utan också för att den fungerar med automatisering, och det är för vissa purister helt enkelt inte rätt!

Turligtvis för mig, och jag misstänker att många andra, är detta inte den mentalitet som jag har, för mig representerar Leica M7 något helt annat. Den representerar den punkt där arvet och idealen från det gamla Leica möter precis tillräckligt mycket av den moderna teknikens bekvämligheter för att göra den till det perfekta valet. Trots att den är beroende av batterier och eftersom den gör de saker som jag behöver och väldigt lite mer eller mindre, så inkapslar den för mig fortfarande känslan av ”perfekt design”… Nästan…

The Leica M7 and its design flaws

Innan jag går över till det möjligen äckliga lovordet för den här kameran, så bör jag nämna att det finns en eller två funktioner på Leica M7 som i kombination med de design- och funktionella valen som omger dem bara förbryllar mig. Den första är kontrollratten i plast på baksidan; rent ut sagt är den bara lite skit!

Leica M7

Skräpig kontrollratt i plast på baksidan

Den är krånglig att använda och står helt i motsats till resten av kamerans byggkvalitet och känsla. Det innebär i princip att jag inte använder den till det mesta som den är avsedd för. Exponeringskompensationen är alldeles för krånglig – man behöver båda händerna!!! – så den används bara för att ställa in ISO, vilket för övrigt också är mer än krångligt. Jag borde inte behöva använda den för detta eftersom kameran har DX-kodläsning, men min syn på DX-kodläsning på alla kameror avsedda för entusiaster eller proffs är inte positiv, och dessutom misslyckas DX-kodläsaren i min med jämna mellanrum! Så jag stannar kvar med den usla manuella ISO-ratten.

För det andra har vi dörren till batterifacket, också den av plast, också den är lite skit! Den hoppade av på gatan en dag!

Leica M7

Batteridörr av plast omgiven av vackert bearbetad metall

Tacksamt nog hörde jag att den slog i golvet, men om det hade hänt på en upptagen plats hade det varit game over. Jag har stoppat in en massa blu-tak i den för att hålla den stängd nu, men jag hoppas kunna hitta en elegantare lösning någon gång. Så den är inte perfekt… Inte riktigt, men jag antar att den åtminstone inte sätter din hand i brand!

Om till de bra bitarna …

Jag kan tänka mig att om du har snubblat över den här bloggen bara en gång tidigare så var det antagligen för att läsa en artikel om en ganska kraftigt automatiserad kamera. Jag gillar att fotografera med alla sorters kameror, men om jag får välja väljer jag oftast något med en viss grad av automatisering, och ganska ofta resulterar det i att jag plockar upp en 35 mm kompaktkamera. Kalla mig lat om du vill, det är jag förmodligen enligt många människors normer, men i fler situationer finner jag deras begränsningar och bekvämligheter befriande snarare än begränsande.

Leica M7 är på grund av sin manuella fokusering möjligen en bråkdel långsammare att använda än några av de kameror som jag regelbundet bär med mig. På många sätt är den dock uppenbarligen mycket mindre begränsande än dem också. Den ger en mer fullständig känsla av kontroll, men tack vare den automatiseringsnivå som den har, möjliggör den mycket av den snabbhet i tänkandet som jag njuter av när jag använder en helautomatiserad kamera.

AE, den är bra!

Någon gång i fjol fattade jag beslutet att satsa på en Leica igen, och på grund av att jag har en hel del av de ovannämnda automatiska kamerorna bestämde jag mig nästan för att köpa en M6 igen. Till slut övertalade jag mig själv att sälja min Voigtlander R2A för att hjälpa till att finansiera köpet av en Leica M7. Det finns något med M7 som jag trots att jag läst en hel del på nätet inte helt förstod när jag övervägde den jämfört med andra mätsökarkameror. Det är verkligen inte något jag upptäckte förrän jag ägde kameran, och om det hade varit tydligare skulle jag förmodligen inte ha tvekat så länge! Jag talar om den automatiska exponeringen, men mer specifikt talar jag om hur den automatiska exponeringen genomförs.

Jag nämnde den rudimentära karaktären hos mätaren tidigare i inlägget, ja ganska rudimentär kan den vara, men mycket användbar är den. Om du läser om på nätet kommer du att hitta människor som argumenterar om huruvida det är en centrumviktad eller stor punktmätare. Min personliga erfarenhet får mig att säga att den fungerar mer som en centrumviktad mätare. Detta kanske inte verkar logiskt eftersom mätaren avläses från en vit fläck som är målad på slutarblindan – en fläck som faktiskt har en mycket definierad kant. Men när kameran används är det inte som om den har en punktmätare, avläsningarna flyter mycket jämnare mellan varandra, och det gäller även när man mäter mellan områden med högre kontrast i en scen. Jag antar att detta förmodligen beror på mätarplatsens storlek, men jag undrar om det finns ljus som också reflekteras från det omgivande området? Kanske inte, även om jag har läst om andra som spekulerar i detta… Jag är inte tillräckligt tekniskt kunnig för att kunna uttala mig. På ett eller annat sätt tycker jag att resultaten generellt sett är välmätta utan att nödvändigtvis behöva oroa mig för mycket i ett stort antal fotograferingsomständigheter.

Cite station

Med tanke på belysningen i stationen var jag mycket nöjd med det här resultatet.

Men det är inte det som är avgörande för mig. Den här större fläcken, när man har bländarprioritet, kombineras med avläsningar av slutartiden i sökaren. I manuellt läge, som på M6TTL, visas mätaren bara som två trianglar och en cirkel. Detta kan tyckas ganska obetydligt, men jag tycker att dessa slutartidsavläsningar är mycket användbara. Som sagt är Leica M7 bra på att ge rätt exponering med lite eftertanke. Men den är ingalunda felfri, du kan inte bara rikta den mot vilken scen som helst och förvänta dig att den ska göra rätt. Det är inte en multisegment- eller ”matrismätare” – som Nikon skulle kalla det – så den mäter inte eller försöker förstå hela scenen i sig själv. Inte för att matrismätare alltid gör rätt heller – de är bara utformade för att åtminstone försöka göra det, vilket inte alls är fallet med M7.

Trots detta, när det finns en svår scen att mäta, tycker jag att det sätt som M7-mätaren fungerar på är ett av de enklaste jag har använt för att bedöma god exponering på det sätt som jag känner mig mest bekväm med. Detta beror inte på att den försöker vara alltför smart, utan faktiskt på hur enkel den är. Jag vet att vissa människor gillar att bli entusiastiska över zonsystemet och spotmätaren till den nionde graden, men jag är inte så entusiastisk så ofta – jag tror att jag har nämnt min lathet tidigare?! Vad jag gillar är att snabbt och relativt exakt kunna få en känsla för en scen. Eftersom Leicas mätare är mer viktad än en spot, tycker jag att den är användbar för att samla in en uppsättning snabba medelvärden från hela scenen. Från dessa snabba medelvärden kan jag sedan fatta ett välgrundat beslut om vad som ger den bästa totala exponeringen för det jag försöker uppnå. Efter att ha bedömt scenen kan jag göra en bedömning av vilken slutartid jag vill använda, men i stället för att behöva ställa om slutartiden manuellt kan jag hitta ett område i scenen som ger mig den hastighet jag vill använda, trycka ned slutaren halvt för att låsa in hastigheten, ta en ny ram och fotografera.

Med M6 (/M7 i manuellt läge) kan du göra detta genom att göra avläsningar runtom i scenen, men det är en långsammare process och eftersom det inte finns någon avläsning av slutartiden i sökaren måste du titta på kamerans ovansida för att göra varje avläsning. Denna process upprepas sedan tills du har den önskade kombinerade avläsningen. När du väl har det måste du välja in det, och till slut kan du fotografera. Jag minns att jag gjorde just detta i katedralen i Worcester en dag för några år sedan. Jag försökte räkna ut den bästa exponeringen för en halvljusbelyst scen, det tog lite tid, men jag fick rätt till slut.

Tagen med min gamla Leica M6 och 50mm v3 Summicron

Det går mycket väl att göra, men det är bara en långsammare process… Därmed inte sagt att det inte är en process som en del kanske frossar i, men personligen tycker jag om lite mer fart. Jag antar att jag här håller på att glida över till att hylla fördelarna med automatisk exponering som helhet, och det var inte min poäng. Poängen är att på grund av det sätt som automatisk exponering fungerar i Leica M7 kan man säga att den ger en bättre förståelse av en scen snabbare än sina motsvarigheter utan AE. Och naturligtvis, om du fortfarande vill fotografera den som en M6 kan du byta till manuell och fylla dina stövlar!

Genom att jämföra AE med AE

Just snabbt tillbaka till vad jag sa om att äga Voigtlander R2A och den tid då jag funderade på att skaffa en M6 i stället för en M7. Den mentalitet jag hade då var att jag redan ägde en AE-mätare, jag övertalade nästan mig själv att en M7 var ett onödigt dyrt alternativ när jag kunde ha en M6 och en Voigtlander för samma pengar, ha samma funktioner och ha två kroppar. Det var så vettigt på den tiden, och det är det fortfarande på många sätt. Men allt kommer tillbaka till hur M7-mätaren fungerar.

Voigtlander-mätaren är förskjuten mot ett av hörnen, längst ner till vänster tror jag. Även om detta har förtjänster i sin egen rätt så är det inte lika användbart i lika många situationer tror jag inte. Därmed inte sagt att jag någonsin hade mycket problem med exponeringen på R2A, men vad Leica M7 har tillfört är något mycket mer för det sätt som jag är mest bekväm med att fotografera på. Jag tror att samma sak kan sägas om Zeiss ZM Ikon… Fast eftersom jag inte har använt Zeiss bör jag inte riktigt kommentera, men jag har fått för mig att den har samma mätningsmönster som Voigtlander (redigera, jag håller faktiskt nu på att prova en sådan och jag har inte riktigt rätt här, men jag kommer att förklara allt när jag är klar med Ikon-recensionen).

Dessa är inte heller de enda kamerorna som Leica M7 mäter sig väl mot i detta avseende. Ta Nikon-sortimentet av SLR-kameror med manuell fokusering. FM-kamerorna har LED-mätare som M6, du kan se mätaren i svagt ljus, men de har inte de fördelar som jag har talat om på samma sätt som M6 och dess enkla LED-mätare inte har. FE:s och FM3A har en del av fördelarna genom den väl genomförda användningen av matchade nålmätare, men du kan inte se avläsningarna lika lätt i svagt ljus. F3 har en digital avläsning, men förlitar sig på en usel liten lampa för att lysa upp skärmen … Jag skulle kunna fortsätta i evigheter! Men för mig, för mina krav, är det sätt på vilket Leica M7 mäter och utför sin AE-funktion helt idealiskt! Faktum är att jag skulle vilja gå så långt som att säga att med M7 i min hand känner jag mig mer säker på min förmåga att ta ett foto med den exponering jag siktade på än vad jag gör med någon annan kamera jag har fotograferat med hittills.

Framtida tankar om automatiseringsnivån i Leica M7

Jag läser mycket om kameror på nätet, och jag hittar en hel del kommentarer om automatisering. Mer specifikt där automatisering ses som fusk i någon mån. Även om jag aldrig skulle ogiltigförklara någon metod för fotografering till den grad att jag kallar den för fusk, ser jag en viss sanning i tanken att överdriven förenkling av funktioner i fel händer kan leda till lathet. När det gäller Leica M7 är automatiseringsnivån inte – åtminstone inte enligt min åsikt – där för att uppmuntra eller stödja en ”point & shoot”-mentalitet. Den är till för att ge användaren en mycket giltig metod för att fastställa korrekt exponering. Det är faktiskt här jag fann mig själv helt enig med matey om lysande landskap. En helt manuell kamera kan hindra fotograferingsprocessen, särskilt inom vissa områden. M7 gör sitt bästa för att inte stå i vägen för fotografen, den möjliggör snabba beslut och snabba åtgärder utan att förmyndar användaren eller åsidosätta hans eller hennes åtgärder med överdriven förenkling eller fördummning av funktionen.

Det finns också en sidofördel med denna AE-funktion i Leica M7. På det sätt som jag använder kameran gör den den usla ratten för exponeringskompensation ganska överflödig!

Översvämmad flod

En annan favorit från när vi upplevde ganska allvarliga översvämningar tidigare i år.

Ett snabbt ord om Leica M7 i handen

Det finns en annan ganska stor anledning till att jag placerar Leica M7 på lite av en piedestal. Detta är visserligen bara baserat på vad som kan ha varit (men verkligen inte såg ut som) en hund av en M6, men den här M7:an är i jämförelse mycket smidig. Jag minns att jag tänkte på hur trevlig M6 var att använda, men M7 känns smidigare för mig. Det är särskilt märkbart i spaken för filmförflyttning, den är som en kniv genom smör! Valet av slutartid känns också perfekt, i själva verket känns alla reglage (om man bortser från plastabominationen på baksidan) perfekta! Det finns bara en annan kamera i min samling som motsvarar den kvalitetskänsla som M7 har, och det är Leica iiia, men inte ens den känns lika smidig i sin mekaniska funktion… Jag antar att det här nästan är självklart.

Förtroende för ägandet

Så, nog om kameran i sig, det är bara ett verktyg trots allt… eller hur? För mig är en kamera ett verktyg, men sedan när måste ett verktyg bara handla om sin funktion? Det här är det andra inlägget jag har skrivit där jag har talat om Leicas historia, jag ska inte gå igenom detaljerna igen, men med tanke på allt detta, hur kan jag inte vara stolt över att äga en sådan sak? Jag tror att en del människor misstar stolthet över kameror, eller åtminstone omnämnandet av den, med att deras ägare använder dem för att skryta. Det kan vara fallet för vissa, men stolthet över att äga en kamera handlar inte om det för alla.

Jag älskar att äga en så vacker lyxkamera. Och det är, det är rättvist att säga, en del av vad en Leica är – ett lyxobjekt. Men det handlar inte om att visa upp sig, utan om personlig njutning. Den kostade mig en jävla massa pengar, särskilt om man räknar in kostnaden för objektiven. Jag hade kunnat ta med min familj på semester för det som detta kostade mig, men i stället spenderade jag själviskt pengarna på mig själv. Hur kan jag inte respektera den, uppskatta den och vara stolt över att äga den när jag tar hänsyn till allt detta.

Att ha den stoltheten, respekten och uppskattningen för den måste vara en positiv sak. Jag respekterar den som en sak, men jag respekterar den också när den används. På grund av detta faktum har jag tagit mig tid att verkligen lära känna kameran på ett sätt som jag inte är säker på att jag har gjort med många andra. Så fort jag fick 35mm Summicron till den kändes den komplett, den kändes som något som aldrig borde hindra mig från att uppnå mitt bästa. Vissa kanske tycker att detta är dumt, men jag ville inte svika den! Den första filmen jag tog med den fick jag den här bilden, en bild som jag hoppas att de flesta håller med om att den har åtminstone ett visst värde?

Första rullen med Summicron 35mm v3

Jag är väldigt nöjd med den i alla fall, inte bara för att jag tycker om den som bild, utan också för att jag i åratal har försökt få ett foto som jag tycker om på den här biten av vägen! Jag har alltid tyckt att den har förtjänster, men inte som en tom väg. Första filmen med Summicron och den här killen dyker upp precis vid rätt tillfälle. Jag lyckades ta bilden, trots att jag nästan fick panik över risken att missa ögonblicket. Jag var mycket nöjd med att jag lyckades, men framför allt det faktum att det hände med denna nya komplett känsla setup förseglade affären för kameran och min känslomässiga reaktion på den!

Så avslutar jag min Leica M7 recension.

Leica M7 fyller ett hål i mina krav där jag vill fotografera något som är lite mindre restriktivt än många av de helautomatiska kameror som jag ofta använder, men utan att lägga till staplar av överflödiga funktioner. Den lyckas göra detta utan att lägga till allvarlig massa eller vikt och den är sällan i vägen för mig eller känns obekväm att bära. De dagar då jag lyckas övertyga mig själv om att jag bara behöver 35mm Summicron, hänger den med remmen över bröstet, redo att fotografera, men utan att det känns som om den är där. För detta ändamål, trots att den är på den stora sidan jämfört med (t.ex.) Ricoh GR1v lyckas den som en 35 mm kompaktkamera på ungefär samma sätt som många andra, mycket mindre kameror jag bär gör.

Som jag har nämnt i mina inlägg om GR1v, känner jag att den partners den kameran perfekt för mina behov. Ja, jag oroar mig för att den ska gå sönder, men jag förblir pragmatisk genom att komma ihåg att jag inte har samma oro eller bekymmer dagligen när det gäller någon av mina andra kameror. Om den misslyckas så misslyckas den, och jag kommer att låta laga den, eftersom jag inte i någon större utsträckning kan klandra den som ett verktyg! Och utöver dess status som verktyg ser jag den som så mycket mer; till den grad att den har påverkat min fotograferingsmentalitet genom att jag använt den.

Tyvärr är det inte en åsikt som delas av alla, men jag tycker verkligen att Leica M7 bibehåller den där känslan av perfekt design som ärvts av dess förfäder. Visserligen finns det ett par saker som gör att man kliar sig i huvudet över vad designern tänkte, men sättet som autoexponeringen och ljusmätaren fungerar på kompenserar helt och hållet för dessa. Själva mätaren är ungefär så enkel som den kan vara, ingen onödig dator som fattar några beslut bakom scenen, det är bara en enkel mätare som ger en enkel avläsning. I rätt händer dock, i kombination med det väl genomtänkta genomförandet av automatisk exponering, är den nästan felfri. Den ger mig ett förtroende för min förmåga att välja korrekt exponering som jag inte är säker på att jag har haft med någon annan kamera. Man skulle kunna hävda att jag bara har förstått hur jag ska använda kameran bättre än någon annan, men om det har skett genom den enorma stolthet jag har över att äga den så är det så.

I slutändan känner jag att jag har köpt något som är av obestridlig betydelse på min väg som fotograf, och även om vissa kanske inte finner samma kärlek till Leica M7, så känner jag för mig att den är det som ligger närmast den perfekta kameran!

Hälsningar för att du läste!

Hamish

Mängder av fler bilder finns på min flickr här
Leica M7 recension och tankar – Luminous Landscapes

För fler artiklar på 35mmc om det ämne som diskuteras här, klicka på en av följande tagg länkar:

Hamish’s M-Mount Rangefinder Reviews Leica M7 leica rangefinder rangefinder camera

Support & Prenumerera

35mmc är gratis att läsa. Den finansieras genom annonser. Om du inte gillar annonserna kan du prenumerera här så försvinner de.

För så lite som 1 dollar i månaden kan du hjälpa till att stödja underhållet av 35mmc och få tillgång till exklusivt innehåll på Patreon. Alternativt kan du också gärna slänga in några slantar i dricksburken via Ko-fi:

Benär dig som beskyddare!

Läs om vad dina pengar går till här.
Vill du skriva för 35mmc? Ta reda på hur här.