Leica M7 review – een bijna perfecte camera (althans voor mijn persoonlijke eisen)

Het speelt me parten dat ik het hier zo vaak over mijn Leica M7 heb zonder dat hij echt past in het niche-onderwerp van de 35mm compactcamera’s waar ik dit blog oorspronkelijk rond wilde schrijven. Maar na een recente run in met een Leica iiia en vervolgens het gevoel dat het niet opnemen van verwisselbare lens rangefinders op hier was vrij kortzichtig, ik dacht dat het tijd dat ik pen op papier – bij wijze van spreken – en schreef een beetje iets een beetje meer diepgaand over de Leica M7; de camera, dat als push, zou ik zeggen is waarschijnlijk de beste camera die ik bezit.

Ik schreef een beetje over de M7 en hoe het een bepaald probleem voor mij oploste net nadat ik hem kreeg, maar om te zeggen dat ik er sindsdien nogal dol op ben geworden, zou op zijn zachtst gezegd een understatement zijn! Er zijn heel wat reviews over de Leica M7 online te vinden, vooral deze van Luminous Landscapes spreekt me aan als fotograaf met bepaalde eisen. Maar sinds ik hem bezit, is het nog duidelijker geworden hoe geschikt hij voor mij is. En dat is grotendeels waar ik het over wil hebben, mijn ervaringen ermee, en hoe ik pas door het gebruik ervan ben gaan inzien hoe ideaal deze camera voor mij zou kunnen zijn… Ik heb dit waarschijnlijk opgevat als een soort kwijlende over de top over-positieve review? Er zitten zeker positieve kanten aan, maar niets is perfect, ook de Leica M7 niet, en hopelijk kan ik die negatieve eigenschappen net zo accuraat overbrengen als de positieve. Het zijn in feite de negatieve eigenschappen die ik eerst wil behandelen. Vooral omdat als je het over de Leica M7 hebt, er bijna een olifant in de kamer lijkt te zijn. Het is eerlijk om te zeggen dat de Leica M7, om verschillende redenen, de meningen verdeelt, en het is deze verdeeldheid waar ik zal beginnen.

Eerste rol XP2 door de M7

Eén van mijn favorieten van het allereerste rolletje dat ik met de M7 heb geschoten

De M7 en zijn verdeelde karakter.

Er zijn veel Leica-fotografen die de Leica M7 veronachtzamen vanwege het feit dat hij een vreemde “diafragmavoorkeuze” heeft. En wat het nog vreemder maakt, en mogelijk nog belangrijker is, voor zover het om schijnbare voorbehouden gaat, is het feit dat hij ook niet volledig mechanisch is!

Zoals ik in mijn laatste bericht over Leica en Oskar Barnack al heb gezegd, is Leica al die jaren geleden deze 35mm compact camera leeuwerik bijna begonnen met een volledig mechanische camera. Ze gingen 70-80 jaar door op deze weg, tot de M7. Ze stelden de puristen steeds weer in staat camera’s te maken die net genoeg mogelijkheden boden om weinig of niets meer te zijn dan het minimum dat nodig was. De weg van het “perfecte ontwerp” die ik noemde als zo duidelijk in de Leica iiia werd vrij goed gevolgd en dat was ondanks de concurrentie die apparatuur leverde tegen steeds lagere prijzen die steeds grotere technologische “vooruitgang” vertoonden. Dit werd bereikt door hoge mechanische normen, zodat – zij het tegen een prijs – de “purist” een camera kon hebben die niet alleen bijna perfect functioneerde voor zijn doel, maar door zijn mechanische bijna perfecte vervaardiging, ook aanvoelde alsof betrouwbaarheid bijna een gegeven was.

Leica M7

Hoewel hij veel van de fysieke kenmerken van zijn voorgangers deelt, is hij onder de motorkap heel anders.

En dan komt de Leica M7 met zijn fraaie, elektrisch gestuurde sluiter. In tegenstelling tot elke Leica meetzoeker die eraan voorafging, wordt de sluiter van de M7 elektronisch geactiveerd en getimed. Dit biedt de mogelijkheid van een grotere nauwkeurigheid van de sluitertijd, en niet te vergeten dat bij diafragmavoorkeuze de sluitertijden tussen de standaard stops liggen. Sommigen zouden kunnen aanvoeren dat dit theoretisch zou kunnen leiden tot een nauwkeuriger belichting, maar omdat de meting afkomstig is van een tamelijk rudimentaire centrum-gewogen meter, is het waarschijnlijk redelijk om te zeggen dat het verschil waarschijnlijk te verwaarlozen zou zijn. Ik zou ook hebben gezegd dat als je sluitertijd nauwkeurigheid wilt, een camera als een Leica je dat zou moeten geven zonder de noodzaak van fancy elektronica…

Deze vrij twijfelachtige voordelen worden gecombineerd met wat voor velen een nog ernstiger voorbehoud is. Omdat hij op batterijen werkt, heb je geen sluiter als de batterijen het begeven! Strikt genomen zal hij mechanisch afgaan op 1/60 en 1/125, maar dit is vrij beperkend. Ik denk dat er een goede reden is waarom ze hem niet zoals de Nikon FM3a konden maken en de sluiter volledig mechanisch konden laten terugvallen; de grootte misschien… Of de kosten?! Lege batterijen betekenen ook geen lichtmeter, dus in alle opzichten wordt de camera een dood gewicht om je nek. En frustrerend, het geeft ook weinig waarschuwing als de batterijen het gaan begeven; als het gebeurt zegt het gewoon ‘bc’ (battery check) in de zoeker en het houdt zo goed als op te functioneren.

Geen wonder dat het niet werd ontvangen met unanieme goedkeuring, het ging in tegen een trend van meer dan 80 jaar in de maak! Mensen houden niet van verandering, en het soort mensen dat het minst van verandering houdt zijn traditionalisten en puristen. En natuurlijk, vanwege hun geschiedenis waren zij – en zijn zij nog steeds – een aanzienlijk deel van de klanten en gebruikers van Leica. Het lijkt erop dat de Leica M7 voor velen gewoon niet was wat het had kunnen of misschien zelfs had moeten zijn. Lees Bellamy Hunt’s post over het kiezen van de juiste Leica voor u – een uitstekende en zeer nuttige post, maar hij en ik zijn het absoluut niet eens over de M7!

N.B. Ik moet toevoegen, voor de niet-ingewijden Leica’s pre M7 pad is niet helemaal zo glad als ik heb laten doorschemeren. Voor een goed voorbeeld zoek op google naar “Leica M5” en lees het. Mijn roze getinte perspectief is om een punt te illustreren dat specifiek over de M7 gaat. Maar ik denk dat de M5 ook schuldig was aan pogingen om iets te ver voorbij te gaan aan wat de puristen van die tijd wilden.

Heron Tower

Een favoriete opname van een reis naar Londen.

Dag tot dag opnamen

Voor mijn gevoel is veel hiervan echter niet relevant van dag tot dag. Ik heb al eerder gezegd dat ik dol ben op diafragmavoorkeuze op camera’s, en met name op deze camera. Ik heb een M6 gehad, maar zoals ik ook elders op deze blog heb vermeld, heb ik die verkocht ten gunste van een Voigtlander R2A. Mijn redenering was toen vooral de AE-functie. De M7 is misschien niet volledig mechanisch, en ik moet misschien een reserve set batterijen bij de hand houden, maar voor mij zijn dat kleine offers die me een niveau van functionaliteit geven waar ik me comfortabeler bij voel dan niet, vooral op een camera die ik misschien vrijwel overal mee naar toe wil nemen.

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp de puristische opvatting, ik maak me zorgen dat door de mogelijkheid van falende elektronica ik een camera heb die misschien niet zo lang zal leven als een puur mechanische camera. Ik maak me zorgen over berichten die ik heb gelezen en gehoord over falende sluiters en natuurlijk maak ik me zorgen over de mogelijke reparatiekosten. En het vinden van iemand die de reparatie kan uitvoeren – Leica is waarschijnlijk de beste – of zelfs enige(?) optie.

Maar deze zorgen, hoe terecht ook, zijn niet het enige wat telt bij het bezitten van een camera. Ik heb niet dezelfde zorgen over andere camera’s die ik bezit, waarvan vele nog meer deurstop-achtig zijn zonder een batterij. En van sommige, zoals mijn Nikon D800, die me 2 1/2 keer zoveel heeft gekost als de Leica (die ik tweedehands heb gekocht), verwacht ik niet dat hij langer dan 5 jaar meegaat. Na die tijd verwacht ik ook dat hij een schijntje waard zal zijn, wat niet dezelfde verwachting is die ik van mijn Leica M7 heb! Dit is echter voor velen niet hoe het is met als het gaat om een Leica. Ik denk dat voor deze mensen een Leica een leven lang mee moet gaan met weinig kans op defecten. Daarom zit de M7 voor hen gewoon niet lekker. Hij wijkt te veel af van wat een Leica zou moeten zijn. Dit is niet alleen in termen van wat ik heb geschetst, maar ook omdat het functioneert met automatisering, en dat is voor sommige puristen gewoon niet goed!

Gelukkig voor mij, en ik vermoed vele anderen, is dit niet de mentaliteit die ik er op nahoud, voor mij vertegenwoordigt de Leica M7 iets heel anders. Het vertegenwoordigt het punt waarop het erfgoed en de idealen van het oude Leica net genoeg van de moderne gemakken van de technologie ontmoet om het de perfecte keuze te maken. Ondanks zijn afhankelijkheid van batterijen en omdat hij doet wat ik wil en heel weinig meer of minder, geeft hij voor mij nog steeds dat gevoel van “perfect ontwerp”… Nou ja, bijna…

De Leica M7 en zijn ontwerpfouten

Voordat ik overga tot de mogelijk misselijkmakende lof voor deze camera, moet ik vermelden dat er een of twee kenmerken op de Leica M7 zijn die, gecombineerd met de ontwerp- en functionele keuzes eromheen, mij gewoon verbijsteren. De eerste is de plastic regelknop op de achterkant; ronduit gezegd, naar mijn mening is het gewoon een beetje shit!

Leica M7

Crappy plastic regelknop op de achterkant

Het is onhandig in gebruik en volledig in tegenspraak met de rest van de camera bouwkwaliteit en gevoel. Het betekent eigenlijk dat ik het niet gebruik voor het meeste waarvoor het bedoeld is. Belichtingscompensatie is veel te veel gedoe – je hebt beide handen nodig!! – dus wordt hij alleen gebruikt voor het instellen van de ISO, wat overigens ook veel te ingewikkeld is. Ik zou hem daar niet voor hoeven te gebruiken omdat de camera DX-code uitleest, maar mijn mening over DX-code uitlezing op een camera die is ontworpen voor de liefhebber of pro is niet positief, en bovendien laat de DX-code lezer in mijn camera het met tussenpozen afweten! Dus opgezadeld met de crappy handmatige ISO-knop blijf ik.

Tweede is er de batterij compartiment deur, ook plastic, ook een beetje shit! Op een dag sprong het er op straat af!

Leica M7

Plastic batterijdeurtje omgeven door prachtig bewerkt metaal

Gelukkig hoorde ik het op de grond vallen, maar als dat ergens druk was gebeurd, was het game over geweest. Ik heb er nu een lading blu-tak in gedaan om het dicht te houden, maar hoop ooit een elegantere oplossing te vinden. Dus het is niet perfect … Niet helemaal, maar ik veronderstel dat het tenminste je hand niet in brand steekt!

Op naar de goede dingen …

Ik kan me voorstellen dat als je deze blog slechts één keer eerder bent tegengekomen, dat waarschijnlijk was om een artikel te lezen over een tamelijk zwaar geautomatiseerde camera. Ik maak graag foto’s met allerlei soorten camera’s, maar als ik de keus krijg, kies ik vaker wel dan niet iets met een zekere mate van automatisering, en vaak resulteert dat in een 35mm compact camera. Noem me lui als je wilt, waarschijnlijk ben ik dat naar de maatstaven van velen, maar in meer situaties dan niet vind ik hun beperkingen en gemak eerder bevrijdend dan beperkend.

De Leica M7 is, vanwege de handmatige scherpstelling, misschien een fractie langzamer in het gebruik dan sommige van de camera’s die ik regelmatig bij me heb. In veel opzichten is hij echter ook veel minder beperkend dan zij. Het geeft een meer volledig gevoel van controle, maar dankzij het niveau van automatisering dat het heeft, laat het veel van de snelheid van denken toe waar ik van geniet bij het gebruik van een volledig geautomatiseerde camera.

AE, it’s good!

Ergens vorig jaar nam ik de beslissing om me weer te verbinden aan een Leica, en omdat ik veel van de eerder genoemde automatische camera’s had, besloot ik bijna om weer een M6 te kopen. Uiteindelijk heb ik mezelf overgehaald om mijn Voigtlander R2A te verkopen om de aanschaf van een Leica M7 te financieren. Er is iets met de M7 dat ik niet helemaal begreep, ondanks het feit dat ik er online heel wat over gelezen heb, toen ik de keuze tussen de M7 en andere meetzoeker camera’s overwoog. Het is zeker niet iets dat ik pas ontdekte toen ik de camera in handen had, en als het duidelijker was geweest, zou ik waarschijnlijk niet zo lang hebben geaarzeld! Ik heb het over de automatische belichting, maar meer specifiek heb ik het over de manier waarop de automatische belichting is geïmplementeerd.

Ik noemde de rudimentaire aard van de meter eerder in het bericht, goed vrij rudimentair is het misschien, maar zeer nuttig is het. Als je online leest, zul je mensen tegenkomen die het er niet over eens zijn of het een centrum-gewogen of een grote spotmeter is. Op grond van mijn persoonlijke ervaring ben ik geneigd te zeggen dat het meer werkt als een centrum-gewogen meter. Dit lijkt misschien niet logisch, omdat de meterstand wordt bepaald aan de hand van een witte vlek die op het rolluik is geschilderd – een vlek die in feite een zeer duidelijke rand heeft. Maar in het gebruik leest de camera niet af alsof hij een spotmeter heeft, de aflezingen bewegen veel vloeiender tussen elkaar, en dat is zelfs het geval bij het meten tussen gebieden met een hoger contrast van een scène. Ik veronderstel dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de grootte van de meetvlek, maar ik vraag me af of er ook licht wordt gereflecteerd door de omgeving? Misschien niet, hoewel ik van anderen gelezen heb dat zij dit speculeren… Ik ben niet technisch genoeg onderlegd om echt commentaar te geven. Hoe dan ook, ik vind de resultaten over het algemeen goed gemeten zonder me al te veel zorgen te hoeven maken in een groot aantal opname-omstandigheden.

Cite station

Gezien de belichting in het station was ik erg blij met dit resultaat.

Maar dat is voor mij niet de clou. Deze grotere vlek, wanneer in diafragmavoorkeuze, wordt gecombineerd met sluitertijdmetingen in de zoeker. In de handmatige modus, zoals op de M6TTL, wordt de meter alleen weergegeven als twee driehoeken en een cirkel. Dit lijkt misschien tamelijk onbelangrijk, maar ik vind deze sluitertijdmetingen erg nuttig. Zoals ik al zei, de Leica M7 is goed in het geven van de juiste belichting met weinig nadenken. Maar hij is zeker niet foutloos, je kunt hem niet gewoon op een scène richten en verwachten dat hij het goed doet. Het is geen multi-segment of “matrix” – zoals Nikon het zou noemen – meter, dus hij meet niet en probeert ook niet de hele scène zelf te begrijpen. Niet dat matrixmeters het altijd goed doen – ze zijn alleen ontworpen om dat op zijn minst te proberen, wat bij de M7 niet het geval is.

Desondanks, als er een moeilijke scène te meten is, vind ik de manier waarop de M7 meter werkt een van de gemakkelijkste die ik heb gebruikt voor het beoordelen van een goede belichting op de manier waar ik me het prettigst bij voel. Dat is niet omdat hij te slim probeert te zijn, maar juist omdat hij zo eenvoudig is. Ik weet dat sommige mensen graag tot in de puntjes enthousiast zijn over het zonestelsel en de spotmeter, maar ik ben niet zo vaak enthousiast – ik geloof dat ik mijn luiheid al eens eerder heb genoemd? Waar het mij om gaat is dat ik snel en relatief nauwkeurig een gevoel voor een scène kan krijgen. Omdat de meter van de Leica meer gewogen is dan een spot, vind ik het nuttig om een aantal snelle gemiddelden te verzamelen van rond de scène. Op basis van die snelle gemiddelden kan ik dan een weloverwogen beslissing nemen over wat de beste algemene belichting geeft voor wat ik probeer te bereiken. Na beoordeling van de scène kan ik een oordeel vellen over de sluitertijd die ik wil gebruiken, maar in plaats van de sluitertijdknop handmatig te moeten draaien, kan ik een gebied van de scène vinden dat mij de snelheid geeft die ik wil gebruiken, de sluiter half indrukken om de snelheid te vergrendelen, inkaderen en de foto nemen.

Met de M6 (/M7 in manual) kun je dit doen door metingen te doen rondom de scène, maar het is een langzamer proces en omdat er geen sluitertijdmeting in de zoeker is, moet je naar de bovenkant van de camera kijken om elke meting te doen. Dit proces wordt dan herhaald tot je de gewenste gecombineerde waarde hebt. Als je dat eenmaal hebt, moet je de sluitertijd instellen en uiteindelijk kun je fotograferen. Ik herinner me dat ik dit op een dag deed in de kathedraal van Worcester, enkele jaren geleden. Ik probeerde de beste belichting te vinden voor een scène met half kaarslicht. Het kostte wat tijd, maar uiteindelijk had ik het goed.

Gemaakt met mijn oude Leica M6 en 50mm v3 Summicron

Het is heel goed te doen, maar het is gewoon een langzamer proces… Dat wil niet zeggen dat het geen proces is waar sommigen zich in kunnen uitleven, maar persoonlijk hou ik van een beetje meer snelheid. Ik denk dat ik hier de deugden van de automatische belichting aan het ophemelen ben, maar dat is niet mijn punt. Het punt is, dat door de manier waarop de automatische belichting werkt in de Leica M7, het aantoonbaar een beter begrip van een scène mogelijk maakt, sneller dan zijn niet AE equivalenten. En natuurlijk, als je hem nog steeds wilt fotograferen als een M6, kun je hem op handmatig zetten en je laarzen vullen!

Comparing AE to AE

Terug naar wat ik zei over het bezit van de Voigtlander R2A en de tijd dat ik overwoog een M6 aan te schaffen in plaats van een M7. De mentaliteit die ik toen had was er een van het al bezitten van een AE Rangefinder, ik had mezelf bijna wijsgemaakt dat een M7 een onnodig dure optie was terwijl ik een M6 en Voigtlander kon hebben voor hetzelfde geld, dezelfde functies had en twee bodies had. Het was toen zo logisch, en in veel opzichten is het dat nog steeds. Maar, het komt allemaal terug op de manier waarop de M7 meet.

De Voigtlander meter is bevooroordeeld in de richting van een van de hoeken, linksonder denk ik. Hoewel dit op zich wel zijn verdiensten heeft, is het niet zo bruikbaar in zoveel situaties als ik denk. Dit wil niet zeggen dat ik ooit veel problemen heb gehad met de belichting op de R2A, maar wat de Leica M7 heeft gebracht is iets veel meer voor de manier waarop ik me het meest op mijn gemak voel bij het fotograferen. Ik denk dat hetzelfde kan worden gezegd van de Zeiss ZM Ikon… Hoewel, aangezien ik de Zeiss niet heb gebruikt, mag ik niet echt commentaar geven, maar ik heb begrepen dat hij hetzelfde meetpatroon heeft als de Voigtlander (edit, ik ben er nu eigenlijk een aan het uitproberen, en ik heb het niet helemaal bij het rechte eind, maar ik zal alles uitleggen als ik klaar ben met de Ikon review).

Dit zijn niet de enige camera’s waartegen de Leica M7 zich in dit opzicht ook gunstig afzet. Neem de Nikon-serie van handmatige scherpstelling SLR-camera’s. De FM’s hebben LED meting uitlezingen zoals de M6, je kunt de uitlezing zien bij weinig licht, maar ze hebben niet de voordelen waar ik het over heb op dezelfde manier als de M6 en zijn eenvoudige LED meter dat niet heeft. De FE’s en FM3A’s hebben een aantal van de voordelen door het goed geïmplementeerde gebruik van op elkaar afgestemde naaldmeters, je kunt de aflezingen alleen niet zo gemakkelijk zien bij minder licht. De F3 heeft een digitale uitlezing, maar is afhankelijk van een klein lampje om het scherm te verlichten… Ik zou nog wel even door kunnen gaan! Voor mij echter is de manier waarop de Leica M7 meet en zijn AE-functie uitvoert absoluut ideaal! Ik zou zelfs zo ver willen gaan om te zeggen dat ik met de M7 in de hand meer vertrouwen heb in mijn vermogen om een foto te maken met de belichting die ik voor ogen had, dan met welke andere camera dan ook waarmee ik tot nu toe heb gefotografeerd.

Verdere gedachten over de mate van automatisering in de Leica M7

Ik lees veel over camera’s online, en ik vind een hoop commentaar op automatisering. Meer specifiek waar automatisering wordt gezien als vals spelen tot op zekere hoogte. Hoewel ik nooit een methode van fotografie zou ontkrachten in de mate dat ik het vals spelen zou noemen, zie ik wel enige waarheid in het idee dat overmatige vereenvoudiging van functies in de verkeerde handen kan leiden tot luiheid. In het geval van de Leica M7, is de mate van automatisering er niet – in mijn ogen althans – om een point & shoot mentaliteit aan te moedigen of te bevorderen. Het is er om de gebruiker een zeer valide methode te geven voor het vaststellen van de juiste belichting. Dit is in feite waar ik het volledig eens was met matey over lichtgevende landschappen. Een volledig handmatige camera kan het fotograferen belemmeren, vooral op bepaalde gebieden. De M7 doet zijn best om uit de weg te gaan van de fotograaf, het maakt snelle beslissingen en snelle actie mogelijk zonder de gebruiker te betuttelen of zijn of haar acties te overrulen met overmatige vereenvoudiging of overmatige versimpeling van de functie.

Er is ook een bijkomstig voordeel van deze AE-functie in de Leica M7. In de manier waarop ik de camera gebruik, maakt het de belichtingscompensatieknop vrijwel overbodig!

Overstroomde rivier

Nog een favoriet van toen we eerder dit jaar te maken hadden met tamelijk ernstige overstromingen.

Een snelle opmerking over de Leica M7 in de hand

Er is nog een andere tamelijk belangrijke reden waarom ik de Leica M7 een beetje op een voetstuk plaats. Toegegeven, dit is alleen gebaseerd op wat een hond van een M6 had kunnen zijn (maar er zeker niet uitzag), maar deze M7 is in vergelijking erg glad. Ik herinner me dat ik dacht hoe fijn de M6 was om te gebruiken, maar de M7 voelt voor mij soepeler aan. Het is vooral merkbaar in de hendel voor de filmvooruitgang, het is als een mes door boter! De sluitertijdkeuze voelt ook perfect aan, in feite voelen alle bedieningselementen (de plastic abominatie op de achterkant buiten beschouwing gelaten) perfect aan! Er is maar één andere camera in mijn collectie die het kwaliteitsgevoel van de M7 evenaart, en dat is de Leica iiia, maar zelfs die voelt niet zo soepel aan in zijn mechanische functie… Ik denk dat deze dingen bijna vanzelfsprekend zijn.

Pride of ownership

Zo, genoeg over de camera zelf, het is tenslotte maar een stuk gereedschap… nietwaar? Voor mij is een camera een stuk gereedschap, maar sinds wanneer hoeft een stuk gereedschap alleen maar over zijn functie te gaan? Dit is het tweede bericht dat ik schrijf over de geschiedenis van de Leica, ik zal de details niet nog eens bespreken, maar als ik dat allemaal in aanmerking neem, hoe kan ik dan niet trots zijn op het bezit van zo’n ding? Ik denk dat sommige mensen trots op camera’s, of op zijn minst het noemen ervan, verwarren met het feit dat hun eigenaars ze gebruiken om op te scheppen. Dat kan voor sommigen het geval zijn, maar trots op het bezit van een camera gaat niet voor iedereen daarover.

Ik vind het geweldig om zo’n mooie luxe camera te bezitten. En dat is, eerlijk is eerlijk, een deel van wat een Leica is – een luxe object. Maar dit is niet om mee te pronken, het is voor het persoonlijk genot. Het heeft me een hoop geld gekost, vooral als je de kosten van de lenzen meerekent. Ik had mijn gezin waarschijnlijk twee keer op vakantie kunnen nemen voor wat dit me heeft gekost, maar in plaats daarvan heb ik het geld egoïstisch aan mezelf uitgegeven. Hoe kan ik het niet respecteren, waarderen en er trots op zijn dat ik het bezit, als ik dat allemaal in aanmerking neem?

Het hebben van die trots, respect en waardering voor het moet een positieve zaak zijn. Ik respecteer het als een ding, maar ik respecteer het ook in het gebruik. Daardoor heb ik de tijd genomen om de camera echt te leren kennen op een manier waarvan ik niet zeker weet of ik dat met veel anderen heb gedaan. Zodra ik de 35mm Summicron ervoor kreeg, voelde het compleet, het voelde als iets dat me nooit zou mogen tegenhouden om het beste uit mezelf te halen. Sommigen vinden dit misschien gek, maar ik wilde het niet in de steek laten! De eerste film die ik ermee maakte was deze opname, een foto waarvan ik hoop dat de meesten het ermee eens zijn dat hij op zijn minst enige verdienste heeft?

Eerste rol met de Summicron 35mm v3

Ik ben er in ieder geval erg blij mee, niet alleen omdat ik het een mooie foto vind, maar ook omdat ik al jaren probeer een foto van dit stukje weg te maken die ik mooi vind! Ik heb altijd gevonden dat het de moeite waard is, maar niet als een lege weg. Eerste film met de Summicron en deze man verschijnt precies op het juiste moment. Ik slaagde erin de foto te maken, ondanks mijn bijna paniek omdat ik het moment mogelijk zou missen. Ik was erg blij dat ik geslaagd was, maar bovendien het feit dat het gebeurde met deze nieuwe compleet voelende setup bezegelde de deal voor de camera en mijn emotionele reactie erop!

Dus besluit mijn Leica M7 review.

De Leica M7 vult een gat in mijn behoeften waar ik iets wil fotograferen dat iets minder beperkend is dan veel van de volautomatische camera’s die ik vaak gebruik, maar zonder de toevoeging van stapels overbodige functies. Het toestel slaagt erin dit te doen zonder veel gewicht toe te voegen en het zit me zelden in de weg of voelt ongemakkelijk om te dragen. Op de dagen dat ik mezelf ervan kan overtuigen dat ik alleen de 35mm Summicron nodig heb, hangt hij met de riem over mijn borst, klaar om te fotograferen, maar zonder dat het voelt alsof hij er is. Daarom, ondanks het feit dat hij aan de grote kant is in vergelijking met (bijvoorbeeld) de Ricoh GR1v, slaagt hij erin een 35mm compact camera te zijn op vrijwel dezelfde manier als veel andere, veel kleinere camera’s die ik bij me heb.

Zoals ik in mijn berichten over de GR1v heb vermeld, vind ik dat hij perfect aansluit bij die camera voor mijn behoeften. Ja, ik maak me zorgen over het falen ervan, maar ik blijf pragmatisch door me te herinneren dat ik niet dezelfde zorgen of zorgen van dag tot dag heb over een van mijn andere camera’s. Als hij stuk gaat, dan laat ik hem repareren, want ik kan hem als gereedschap niet echt iets verwijten! En buiten zijn status als gereedschap zie ik het als zoveel meer; tot het punt dat het mijn manier van fotograferen heeft beïnvloed door het gebruik ervan.

Hoewel het niet een mening is die door iedereen wordt gedeeld, denk ik echt dat de Leica M7 dat gevoel van perfect ontwerp, geërfd van zijn voorvaderen, handhaaft. Toegegeven, er zijn een paar dingen waarvan je je hoofd krabt over wat de ontwerper dacht, maar de manier waarop de automatische belichting en de lichtmeter functioneren maken dat helemaal goed. De meter zelf is zo eenvoudig als het maar kan zijn, geen overbodige computer die achter de schermen beslissingen neemt, het is gewoon een eenvoudige meter die een eenvoudige meting geeft. In de juiste handen echter, in combinatie met de goed doordachte implementatie van de automatische belichting, is hij bijna foutloos. Het geeft me een gevoel van vertrouwen in mijn vermogen om de juiste belichting te kiezen dat ik met geen enkele andere camera heb gehad. Je zou kunnen zeggen dat ik gewoon beter heb leren begrijpen hoe ik de camera moet gebruiken, maar als dat is gebeurd door de enorme trots die ik heb om de camera te bezitten, dan is dat maar zo.

Tot slot heb ik het gevoel dat ik iets heb gekocht dat van onbetwistbaar belang is op mijn pad als fotograaf en hoewel sommigen misschien niet dezelfde liefde voor de Leica M7 zullen vinden, is het voor mij misschien wel het meest perfecte toestel dat ik heb!

Geluk voor het lezen!

Hamish

Veel meer foto’s zijn te vinden op mijn flickr hier