MundoMax leáll, beperelik

A kolumbiai médiaóriás RCN amerikai spanyol nyelvű televíziózásba való betörése mindössze 18 hónappal az indulás után véget ért, mivel a MundoMax műsorszóró hálózat novemberben beszüntette működését.

A MundoMax az előd, a spanyol nyelvű piacon működő MundoFox hamvaiból született, amelyet a Fox International Channels 2012 augusztusában indított, és 2015 július végén zárt be. A csatorna megszűnése hónapok óta tartó pletykák és spekulációk csúcspontja, amelyek a pénzügyi állapotára vonatkoztak, illetve arra, hogy vajon kibírja-e 2016 végéig. Ezek a hírek októberben felerősödtek, amikor az elbocsátások második körére került sor.

Aztán november elején a rivális Estrella TV bejelentette, hogy két MundoMax leányvállalatot szerződtetett: a Cocola Broadcasting tulajdonában lévő KGMC-t a kaliforniai Fresnóban, valamint a Sun Broadcasting tulajdonában lévő WXCW alcsatornát Fort Myers-Naplesben (Fla.).

A MundoMax vezetősége azonban november 22-ig hallgatott a pletykákról. Ekkor José Molina, a MundoMax elnöke és pénzügyi igazgatója kiosztott egy levelet “kollégáinak és barátainak”, amelyben a spanyolajkú média- és reklámszakmában hónapok óta tartó viták után nyíltan megerősítette, hogy a vég közel van – nagyon közel.

“A partnerhálózatunk felszámolásának végső szakaszában vagyunk” – mondta Molina.

A MundoMax legnagyobb nyugati parti leányvállalata, a Meruelo Grouphoz tartozó KWHY Los Angelesben, független állomásként továbbra is spanyol nyelvű műsorokat fog sugározni.

A MundoMax legnagyobb keleti parti leányvállalata, a Valorem S.A. WGEN Miamiban azonnal átállt az Azteca América hálózatra. Ez hatalmas lökést jelent az Azteca számára, amelynek programjait korábban a miami WPMF-CD vitte, és a Comcasttól függött a kulcsfontosságú DMA terjesztésében.

MundoFox néven a csatorna spanyol nyelvű műsorokkal próbált meg betölteni egy rést, amelyek eltértek a két legnagyobb televíziós csatorna, a Telemundo és az Univisión telenovella-hangsúlyos kínálatától.

A 100 Latinos Dijeron című, Family Feud stílusú hétköznap esti vetélkedőt leszámítva a MundoFox nehezen tudott jelentős közönséget szerezni. A reklámozás ezután egyre nehezebbé vált, tekintettel a csatorna alacsony nézettségére.

AzRCN 2015 nyarán nagy reményekkel és azzal a törekvéssel söpört be, hogy a Kolumbiában elért óriási sikere legalább egy vezető piaci rést eredményezhet az Egyesült Államokban.

Az elképzeltnél nehezebbnek bizonyult, mivel a kihívásokkal teli reklámkörnyezet és a Telemundo felé történő hatalmas közönségváltás arra késztette a MundoMaxot, hogy Európában keressen új utakat a közönség bevonzására. A MundoMax utolsó napjaiban a kulcsműsorok közé tartozott a török import Suleimán, az El Gran Sultán és a görög szappanopera Brousko, ebrios de amor.

Míg a WGEN viszonylag zökkenőmentes hálózati átállással gyorsan megoldotta az azonnali programozási problémát, addig az RCN és korábbi chicagói leányvállalata, a WOCK-CD előtt rögös út állhat.

November 29-én a WOCK tulajdonosa, a KM LPTV Of Chicago-13 beperelte a MundoMaxot és az RCN U.U.S. leányvállalatát a U.S. District Court for the Central District of California (Kalifornia központi kerületi bírósága) előtt szerződésszegés, a jóhiszeműség és tisztességes üzletkötés kötelezettségének megsértése és hamis ígéret miatt.

A WOCK tulajdonosa szerint a MundoMax beleegyezett, hogy a MundoFox-szal 2012. augusztus 1-jén kezdődött és 2016. július 31-ig tartott négyéves időtartam alatt az állomás kizárólagos értékesítési képviselője legyen az országos spotértékesítésben, a MundoMax pedig átvette a felelősséget a megállapodásért. A feltételek szerint a hálózat évente legalább 600 000 dollárt fizetett az állomásnak az országos reklámértékesítési bevételekért, negyedévente pedig 150 000 dollárt a KM LPTV Of Chicago-13-nak.

A WOCK tulajdonosa azt állítja, hogy a negyedéves kifizetések megszűntek a MundoFoxról a MundoMaxra való átállással, és hogy összesen 450 000 dollárral tartozik, ami a 2015. november 1-jén, 2016. május 30-án, illetve 2016. augusztus 30-án esedékes kifizetéseket tükrözi.

A követelés azonban nem biztos, hogy megállja a helyét a bíróságon. A KM LPTV egy 2014-es, az akkori elnök, Ibra Morales által jóváhagyott módosított megállapodásra alapozza az ügyét, amely szerint a WOCK “az adott negyedévre könyvelt tényleges országos reklámértékesítési bevétel és 150 000 dollár közötti különbséget” kapja meg, amennyiben a bevétel összege 150 000 dollár alatt marad. A MundoMax a futamidő negyedik évének második, harmadik és negyedik negyedévében 0 USD országos reklámértékesítési bevételt könyvelt el.

A vita lényege, hogy a “különbség” a 0 USD és az 150 000 USD között valóban 150 000 USD-e.

A KM LPTV ugyanakkor azzal is érvel, hogy a MundoMax beleegyezett, hogy a futamidő második, harmadik és negyedik évében évente legfeljebb 150 000 USD-t előlegez a KM LPTV-nek marketingkiadásokra. A KM LPTV a futamidő negyedik évének harmadik és negyedik negyedévére egyaránt 37 500 dollárt dokumentált és kért. A MundoMax azonban elmulasztott 75 000 dollárt megelőlegezni a KM LPTV-nek, állítja.

A felperes által kért esküdtszéki tárgyaláson a KM LPTV a MundoMaxnak a MundoFox bezárását követő kötelezettségeivel kapcsolatos kérdésekre válaszolva megjegyezte, hogy 2015. július 28-án vagy annak környékén az RCN megvásárolta a Fox International Channels-től a hálózat azon 50%-át, amely nem volt a tulajdonában. Így a MundoMax felelős a MundoFox által aláírt szerződésekért, “mivel a MundoMax egyszerűen csak egy új neve ugyanannak a korlátolt felelősségű társaságnak” – állította a WOCK anyavállalat.

A vita tárgyát képezi továbbá a KM LPTV szerint a MundoMax által a MundoMaxnak fizetendő kártérítés a műsorainak az affiliációs megállapodás utolsó három negyedévében történő sugárzásáért és a paktum utolsó két negyedévében történő programpromócióért.

“A MundoMax műsorainak az állomáson való sugárzása és a promóciós munka ésszerű értéke ezekben az időszakokban legalább 525 000 dollár” – állította a KM LPTV.

A KM LPTV Of Chicago-13-t Belinda Vega és Gerard Fox képviseli a Los Angeles-i Gerard Fox Law-tól.

Leave a Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.