MundoMax lopettaa toimintansa ja saa kanteen

Kolumbialaisen mediajätin RCN:n ponnahdus Yhdysvaltojen espanjankielisten televisiolähetysten maailmaan on päättynyt vain 18 kuukautta sen aloittamisen jälkeen, kun lähetysverkko MundoMax lopetti toimintansa marraskuussa. 30.

MundoMax syntyi edeltäjänsä Hispanic-markkinoilla toimivan MundoFoxin tuhkasta, jonka Fox International Channels käynnisti elokuussa 2012 ja lopetti toimintansa heinäkuun 2015 lopussa. Verkon lopettaminen on huipentuma kuukausia jatkuneista huhuista ja spekulaatioista, jotka koskivat sen taloudellista tilaa ja sitä, selviytyisikö se vuoden 2016 loppuun asti. Tällaiset puheet kiihtyivät lokakuussa, kun toinen irtisanomiskierros tapahtui.

Marraskuun alussa kilpaileva verkko Estrella TV ilmoitti, että se oli kiinnittänyt kaksi MundoMaxin tytäryhtiötä – Cocola Broadcastingin omistaman KGMC:n Fresnossa, Kaliforniassa, ja Sun Broadcastingin omistaman WXCW:n alikanavan Fort Myers-Naplesissa, Flacassa.

MudoMaxin johto pysyi kuitenkin vaitonaisena huhuilun suhteen marraskuun 22. päivään asti. Silloin MundoMaxin pääjohtaja ja talousjohtaja José Molina jakoi ”kollegoille ja ystäville” kirjeen, jossa hän vastasi kuukausia kestäneisiin keskusteluihin espanjankielisessä media- ja mainosmaailmassa ja vahvisti suoraan, että loppu oli lähellä – hyvin lähellä.

”Olemme loppusuoralla kumppaniverkostomme lakkauttamisessa”, Molina sanoi.

MundoMaxin suurin länsirannikon tytäryhtiö, Meruelo Groupin KWHY Los Angelesissa, jatkaa espanjankielisen ohjelmiston lähettämistä itsenäisenä asemana.

MundoMaxin suurin itärannikon tytäryhtiö, Valorem S.A.:n WGEN Miamissa, siirtyi välittömästi Azteca América -verkkoon. Se on valtava edistysaskel Aztecalle, jonka ohjelmia aiemmin esitettiin Miamissa WPMF-CD:llä ja joka oli riippuvainen Comcastista tärkeimpien DMA-alueiden jakelussa.

MundoFox-verkkona verkko pyrki löytämään paikkansa espanjankielisillä ohjelmilla, jotka poikkesivat kahden suurimman yleisradioyhtiön, Telemundon ja Univisiónin, telenovelapainotteisista ohjelmista.

Viikkoiltana esitettävän Family Feud -tyylisen 100 Latinos Dijeron -peliohjelman lisäksi MundoFoxin oli vaikea saada merkittävää yleisöä. Mainostamisesta tuli sitten vaikeampi mahdollisuus, kun otetaan huomioon verkon alhaiset katsojaluvut.

RCN pyyhkäisi sisään kesällä 2015 suurin toivein ja toivein, että sen valtava menestys Kolumbiassa voisi tuottaa ainakin markkinajohtajan Yhdysvalloissa.

Se osoittautui kuviteltua vaikeammaksi, sillä haastava mainosilmapiiri yhdistettynä valtavaan katsojamäärän siirtymiseen Telemundon puolelle johti siihen, että MundoMaxin täytyi katsoa Eurooppaan etsiäkseen uusia tapoja houkutella yleisöä. Tärkeimpiä ohjelmia, joita MundoMax tarjosi viimeisinä päivinään, olivat turkkilainen tuontiohjelma Suleimán, El Gran Sultán ja kreikkalainen saippuaooppera Brousko, ebrios de amor.

Vaikka WGEN ratkaisi nopeasti välittömän ohjelmaongelman verrattain saumattomalla siirtymisellä verkkoon, RCN:n ja sen entisen Chicagon tytäryhtiön, WOCK-CD:n, tie voi olla kivinen.

29. marraskuuta WOCK:n omistaja, KM LPTV Of Chicago-13, haastoi MundoMaxin ja RCN:n U.U.S. tytäryhtiön U.S. District Court for the Central District of California -oikeudenkäynnissä sopimusrikkomuksesta, vilpittömän mielen ja vilpittömän kaupankäynnin (covenant of good faith and fair dealing) rikkomisesta ja väärästä lupauksesta.

WOCK:n omistajan mukaan MundoMax sopi olevansa aseman yksinoikeudellinen myyntiedustaja valtakunnallisessa mainoslähetysmyynnissä neljävuotisen kauden ajan. 1.8.2012 alkanut sopimus alkoi 1.8.2012 ja jatkui heinäkuun 31.7.2016 saakka, jolloin MundoMax otti vastuun sopimuksesta itselleen. Ehtojen mukaan verkko maksoi asemalle vähintään 600 000 dollaria vuodessa kansallisista mainosmyyntituloista, ja KM LPTV Of Chicago-13:lle maksettiin neljännesvuosittain 150 000 dollaria.

WOCKin omistaja väittää, että neljännesvuosimaksut lakkasivat MundoFoxin siirryttyä MundoMaxiin, ja että se on velkaa yhteensä 450 000 dollaria, joka vastaa 1. marraskuuta 2015, 30. toukokuuta 2016 ja 30. elokuuta 2016 erääntyneitä maksuja.

Vaatimus ei kuitenkaan välttämättä kestä oikeudessa. KM LPTV perustaa tapauksensa vuonna 2014 tehtyyn muutettuun sopimukseen, jonka silloinen puheenjohtaja Ibra Morales hyväksyi ja jonka mukaan WOCK saisi ”kyseiselle vuosineljännekselle kirjattujen tosiasiallisten kansallisten mainosmyyntitulojen ja 150 000 dollarin välisen erotuksen”, jos tulojen määrä jäisi alle 150 000 dollarin. MundoMax kirjasi kansallisen mainonnan myyntituloja 0 dollaria sopimuskauden neljännen vuoden toisen, kolmannen ja neljännen vuosineljänneksen ajalta.

Väitteen ydin on se, onko ”0 dollarin ja 150 000 dollarin välinen erotus” todella 150 000 dollaria.

KM LPTV väittää myös, että MundoMax sopi ennakkoon maksavansa KM LPTV:lle markkinointikustannuksia varten enintään 150 000 dollaria vuodessa sopimuskauden toisena, kolmantena ja neljäntenä vuonna. KM LPTV dokumentoi ja pyysi 37 500 dollaria sopimuskauden neljännen vuoden kolmannen ja neljännen vuosineljänneksen osalta. MundoMax jätti kuitenkin KM LPTV:lle ennakkoon maksamatta 75 000 dollaria, se väittää.

Kunnes kantaja pyysi valamiesoikeudenkäyntiä, KM LPTV vastasi MundoMaxin MundoFoxin sulkemisen jälkeisiä MundoMaxin velvoitteita koskeviin kysymyksiin huomauttamalla, että RCN osti 28. heinäkuuta 2015 tai sen aikoihin sen 50 prosentin osuuden kanavaverkosta, jota se ei omistanut, Fox International Channelsilta. Näin ollen MundoMax on vastuussa MundoFoxin allekirjoittamista sopimuksista, ”koska MundoMax on vain uusi nimi samalle osakeyhtiölle”, WOCKin emoyhtiö väitti.

Kiistanalainen kysymys on myös korvaus, jonka KM LPTV:n mukaan MundoMax on velkaa MundoMaxille sen ohjelmistojen lähettämisestä liittymissopimuksen kolmen viimeisen vuosineljänneksen aikana ja ohjelmien myynninedistämisestä sopimuksen kahden viimeisen vuosineljänneksen aikana.

”MundoMaxin ohjelmien lähettämisen asemalla ja myynninedistämistyön kohtuullinen arvo näinä ajanjaksoina on vähintään 525 000 dollaria”, KM LPTV väitti.

KM LPTV Of Chicago-13:n edustajina toimivat Belinda Vega ja Gerard Fox Los Angelesissa toimivasta Gerard Fox Law’sta.

Leave a Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.