Hold øje med SSRI'er: hjælp til at undgå mulige synstruende bivirkninger | Rob Kettenburg

En nyere rapport i et peer-reviewed britisk tidsskrift beskriver fem tilfælde af optisk neuropati, som menes at være relateret til langtidsbehandling med selektive serotonin-genoptagelseshæmmere (SSRI’er).1 Disse fem blev identificeret over en 2-årig periode i en ø-befolkning på 140.000 personer. Hvert enkelt tilfælde blev vurderet ved hjælp af Naranjo-algoritmen for at angive sandsynligheden for bivirkninger (ADR).2 Naranjo-scorerne indikerede mulig ADR i fire tilfælde og sandsynlig ADR i et tilfælde.

Alle fem tilfælde blev præsenteret med synstab som følge af formodet iskæmisk optisk neuropati (ION) og blev alle udførligt undersøgt for enhver anden mulig underliggende årsag. Der var mistanke om en “ikke-arteritisk” iskæmisk oprindelse i alle tilfælde. Toxicitet blev anset for usandsynlig, da tre tilfælde var pludseligt indsættende, og to tilfælde var unilaterale.

To tilfælde havde progressivt bilateralt synsfelttab (VF). To tilfælde blev præsenteret med alvorligt unilateralt pludseligt synstab (SLOV), og en patient havde bilateral SLOV. Alle patienter var relativt unge (gennemsnit 49 år, interval 40-54 år) med en lang historie af SSRI-behandling med et gennemsnit på 7 år (interval 1-14 år).

Alle tilfælde var i stand til at afbryde SSRI’er uden yderligere forværring. En patient med bilateral progressiv LOV blev helt rask i løbet af 18 måneder. To patienter med unilateral SLOV genvandt ikke funktionen på det angrebne øje, men bevarede normalt syn på det andet øje.

Et tilfælde blev diagnosticeret med anterior ION (der involverer korte bageste ciliære arterier), som viser sig med pludselig optisk diskus hævelse i forbindelse med altitudinalt synsfelttab. Fire tilfælde havde kliniske træk af posterior ION (involverer piale grene af central retinal arterie), som typisk er normalt diskusudseende i begyndelsen med akut eller progressiv, smertefri LOV på det ene eller begge øjne.

Posterior ION hos relativt unge raske patienter er sjælden. Systemiske risikofaktorer for ION omfatter kardiovaskulær sygdom, diabetes og hypertension. To af de rapporterede patienter led af ikke-insulinafhængig diabetes mellitus, og tre var rygere.

Alle patienter var i stand til at stoppe med at tage SSRI’er uden yderligere forværring. En patient med bilateral involvering kom sig fuldstændigt efter 18 måneder, og en patient forblev stabil i 6 måneder indtil genstart af en SSRI, hvorefter hun hurtigt faldt til tællende fingersyn på begge øjne.

Leave a Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.