MundoMax lukker ned og bliver sagsøgt

Den colombianske mediegigant RCN’s udflugt til den amerikanske spansksprogede tv-verden er slut, kun 18 måneder efter at den startede, da tv-netværket MundoMax indstillede sine aktiviteter i november. 30.

MundoMax blev født af asken fra forgængeren MundoFox, som blev lanceret af Fox International Channels i august 2012 og lukket i slutningen af juli 2015. Netværkets ophør er kulminationen på måneders rygter og spekulationer om dets økonomiske sundhed og om, hvorvidt det kunne klare sig til udgangen af 2016. Denne snak blev ophedet i oktober, da der blev foretaget endnu en runde afskedigelser.

Derpå meddelte det konkurrerende netværk Estrella TV i begyndelsen af november, at det havde indgået aftale med to MundoMax-filialer – KGMC i Fresno, Californien, der ejes af Cocola Broadcasting, og en underkanal til WXCW i Fort Myers-Naples, Fla., der ejes af Sun Broadcasting.

Men MundoMax’ ledelse forblev tavs om snakken indtil den 22. november. Det var der, hvor et brev til “kolleger og venner” blev udsendt af MundoMax’ præsident og finansdirektør José Molina, som tog fat på de måneders diskussioner på tværs af det latinamerikanske medie- og reklamelandskab ved uden omsvøb at bekræfte, at enden var nær – meget nær.

“Vi er i den sidste fase af afviklingen af vores affiliate-netværk”, sagde Molina.

MundoMax’ største affiliate på vestkysten, Meruelo Groups KWHY i Los Angeles, vil fortsat sende spansksprogede programmer som en uafhængig station.

MundoMax’ største affiliate på østkysten, Valorem S.A.’s WGEN i Miami, skiftede straks til Azteca América-netværket. Det er et enormt løft for Azteca, som tidligere fik sine programmer sendt på WPMF-CD i Miami og var afhængig af Comcast for distribution i vigtige DMA’er.

Som MundoFox forsøgte netværket at skabe sig en niche med spansksprogede programmer, der afveg fra de telenovela-tunge programmer, der findes på de to største tv-netværk, Telemundo og Univisión.

Selv om aftenen havde MundoFox svært ved at få et betydeligt publikum bortset fra det Family Feud-stilede spilprogram 100 Latinos Dijeron. Reklame blev derefter et vanskeligere perspektiv i betragtning af netværkets lave seertal.

RCN kom ind i sommeren 2015 med store forventninger og forhåbninger om, at dets enorme succes i Colombia kunne give i det mindste en nicheleder i USA.

Det viste sig at være vanskeligere end forventet, da et udfordrende reklameklima kombineret med et enormt skift i seertal til Telemundo fik MundoMax til at kigge mod Europa for at finde nye måder at tiltrække et publikum på. Blandt de vigtigste programmer, som MundoMax tilbød i sine sidste dage, var den tyrkiske import Suleimán, El Gran Sultán og den græske sæbeopera Brousko, ebrios de amor.

Mens WGEN hurtigt løste en umiddelbar programproblematik med en forholdsvis problemfri netværksovergang, kunne der være en stenet vej forude for RCN og dets tidligere Chicago affiliate, WOCK-CD.

Den 29. november sagsøgte WOCK’s ejer, KM LPTV Of Chicago-13, MundoMax og RCN’s U.S. datterselskab ved U.S. District Court for Central District of California for kontraktbrud, brud på aftalen om god tro og redelig handel samt falsk løfte.

I henhold til WOCK’s ejer indvilligede MundoMax i at være stationens eksklusive salgsrepræsentant for salg af nationale spots i en fireårig periode, der begyndte den 1. august 2012 med MundoFox og fortsatte indtil den 31. juli 2016, hvor MundoMax overtog ansvaret for aftalen. Ifølge betingelserne skulle netværket betale stationen mindst 600 000 USD om året for nationale reklamesalgsindtægter, med kvartalsvise betalinger til KM LPTV Of Chicago-13 på 150 000 USD.

Ejeren af WOCK hævder, at de kvartalsvise betalinger ophørte med overgangen fra MundoFox til MundoMax, og at den skylder i alt 450.000 dollars, hvilket afspejler betalinger, der forfaldt henholdsvis den 1. november 2015, den 30. maj 2016 og den 30. august 2016.

Det er dog muligt, at kravet ikke holder i retten. KM LPTV baserer sin sag på en ændret aftale fra 2014, som blev godkendt af den daværende formand Ibra Morales, og som ville give WOCK “forskellen mellem de faktiske nationale reklamesalgsindtægter, der er bogført for det pågældende kvartal, og 150.000 USD”, hvis indtægtsbeløbet skulle komme under 150.000 USD. MundoMax bogførte 0 USD i nationale reklamesalgsindtægter for andet, tredje og fjerde kvartal i det fjerde år af løbetiden.

Det springende punkt i argumentet er, om “forskellen” mellem 0 USD og 150 000 USD rent faktisk er 150 000 USD.

Men KM LPTV gør også gældende, at MundoMax aftalte at forudbetale op til 150 000 USD om året i det andet, tredje og fjerde år af løbetiden til KM LPTV til markedsføringsudgifter. KM LPTV dokumenterede og anmodede om 37 500 EUR for både tredje og fjerde kvartal i det fjerde år af løbetiden. MundoMax undlod imidlertid at forudbetale 75 000 USD til KM LPTV, hedder det.

Med en nævningesag, som sagsøgeren har anmodet om, besvarede KM LPTV eventuelle spørgsmål vedrørende MundoMax’ forpligtelser efter MundoFox’ lukning ved at bemærke, at RCN den 28. juli 2015 eller omkring den 28. juli 2015 erhvervede de 50 % af netværket, som RCN ikke ejede, fra Fox International Channels. MundoMax er således ansvarlig for de kontrakter, der blev underskrevet af MundoFox, “fordi MundoMax blot er et nyt navn for det samme selskab med begrænset ansvar”, hævdede WOCK-moderen.

Det drejer sig også om den kompensation, som KM LPTV siger, at MundoMax skylder for at sende selskabets programmer i de sidste tre kvartaler af dets affilieringsaftale og for programfremme i de sidste to kvartaler af pagten.

“Den rimelige værdi af udsendelsen af MundoMax-programmer på stationen og det salgsfremmende arbejde i disse perioder er på mindst 525 000 USD”, har KM LPTV hævdet.

KM LPTV Of Chicago-13 er repræsenteret af Belinda Vega og Gerard Fox fra det Los Angeles-baserede advokatfirma Gerard Fox Law.

Leave a Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.