Leica M7 anmeldelse – et næsten perfekt kamera (i hvert fald til mine personlige krav)

Det har været en del af min tanke, at jeg så ofte taler om mit Leica M7 her på siden, uden at det egentlig passer til det 35 mm kompaktkamera, som jeg oprindeligt havde tænkt mig at skrive denne blog om. Men efter en nylig løb ind i en Leica iiia og efterfølgende følte, at det var ret kortsigtet ikke at inkludere rangefindere med udskiftelige objektiver her på siden, tænkte jeg, at det var på tide, at jeg satte pen til papir – så at sige – og skrev noget lidt mere dybdegående om Leica M7; det kamera, som jeg, hvis jeg blev presset, ville sige er nok det bedste kamera, jeg ejer.

Jeg skrev lidt om M7 og hvordan det løste et bestemt problem for mig lige efter jeg fik det, men at sige at jeg er blevet ret glad for det selv siden da ville være en underdrivelse for at sige det mildt! Der er en hel del anmeldelser af Leica M7 på nettet, jeg kan især godt lide denne på Luminous Landscapes, den talte bare til mig som fotograf med et bestemt sæt krav. Men siden jeg har ejet det, er det blevet endnu mere klart, hvor godt det egner sig til mig. Og det er i høj grad det, jeg vil tale om, mine erfaringer med det, og hvordan jeg først gennem brugen af det forstod, hvor ideelt et kamera det kunne være for mig … Jeg har sikkert sat dette op til at være en slags savlende overdrevet overdrevet positiv anmeldelse? Ja, det har bestemt også sine positive sider, men intet er perfekt, Leica M7 inklusive, og forhåbentlig kan jeg også formidle de negative egenskaber lige så præcist som de positive. Det er faktisk de negative attributter jeg gerne vil dække først. Primært fordi der, når man taler om Leica M7, næsten synes at være en elefant i rummet. Det er rimeligt at sige, at Leica M7 af forskellige årsager deler meningerne, og det er denne splittelse, jeg vil starte med.

Første rulle XP2 gennem M7

En af mine favoritter fra den allerførste rulle, jeg skød med M7

M7 og dens splittende natur.

Der er mange Leica-skytter, der ser bort fra Leica M7 på grund af det faktum, at det har denne mærkelige og tilsyneladende fremmede “blændeprioritets”-tilstand. Og det, der gør det endnu mere mærkeligt, og som muligvis er endnu vigtigere, hvad angår de tilsyneladende forbehold, er det faktum, at det heller ikke er fuldt mekanisk!

Som jeg talte om i mit sidste indlæg om Leica og Oskar Barnack, startede Leica stort set hele denne 35 mm kompaktkamera-narre med et fuldt mekanisk kamera for alle de år tilbage. De fortsatte på denne vej i 70-80 ulige år før M7. De gjorde det konsekvent muligt for puristerne at få kameraer, der fortsat havde lige nok funktioner til at være lidt – om noget – mere end det minimum, der var påkrævet. Den vej med “perfekt design”, som jeg nævnte som værende så tydelig i Leica iiia, blev ret godt fulgt, og det var på trods af at konkurrenterne leverede udstyr til stadig lavere priser, der viste større og større teknologiske “fremskridt”. Dette blev opnået gennem høje mekaniske standarder, så “puristen” – om end til en vis pris – kunne få et kamera, der ikke blot fungerede næsten perfekt til sit formål, men som på grund af sin mekaniske næsten perfekte fremstilling også føltes som om, at pålideligheden næsten var en selvfølge.

Leica M7

Selv om det deler mange af de fysiske karakteristika med sine forgængere, er det meget anderledes under motorhjelmen.

Og så kommer Leica M7 med sin smarte elektrisk styrede lukker. I modsætning til alle Leica-målerkameraer, der er gået forud for det, er lukkeren i M7 elektronisk udløst og tidsindstillet. Det giver mulighed for større præcision i lukkerhastigheden, for ikke at nævne, at når der er blændeprioritet, er lukkerhastighederne mellem standardstop. Nogle vil måske hævde, at dette teoretisk set kan føre til en mere præcis eksponering, men da aflæsningen er fra en ret rudimentær centervægtet måler, er det nok rimeligt at sige, at enhver forskel sandsynligvis vil være ubetydelig. Jeg ville også have sagt, at hvis du ønsker lukkerhastighedsnøjagtighed, burde et kamera som et Leica give dig det uden behov for fancy elektronik …

Disse ret tvivlsomme fordele er kombineret med det, der for mange er et endnu mere alvorligt forbehold. Fordi det kører på batterier, har du ingen lukker, når batterierne svigter! Strengt taget vil den udløse mekanisk ved 1/60 og 1/125, men det er ret begrænsende. Der er vel en ret god grund til, at de ikke kunne få den til at fungere som Nikon FM3a og have fuldt mekanisk tilbagefald på lukkeren; størrelse måske… Eller omkostninger! Døde batterier betyder også, at der ikke er nogen lysmåler, så kameraet bliver i realiteten en dødvægt rundt om halsen. Og det er frustrerende, at det også giver meget lidt advarsel om, hvornår batterierne svigter; når det sker, står der bare “bc” (batterikontrol) i søgeren, og så holder det næsten op med at fungere.

Det er ikke underligt, at det ikke blev modtaget med enstemmig godkendelse, det gik imod en tendens, der har været 80 år og mere undervejs! Folk bryder sig ikke om forandringer, og den særlige type mennesker, der bryder sig mindst om forandringer, er traditionalister og purister. Og på grund af deres historie var – og er de naturligvis stadig – en betydelig del af Leicas kunder og brugere. For mange var Leica M7 tilsyneladende bare ikke det, det kunne eller måske endda burde have været. Læs Bellamy Hunts indlæg om valg af den rigtige Leica til dig – et fremragende og meget nyttigt indlæg, men han og jeg er bestemt ikke enige om M7!

N.B. Jeg bør tilføje, at for de uindviede har Leicas vej før M7 ikke været helt så glat, som jeg har antydet. For et godt eksempel søg på google efter “Leica M5” og læs med. Mit rosenrøde perspektiv er for at illustrere en pointe specifikt om M7. Men jeg mener, at M5 også var skyldig i at forsøge at være lidt for langt ud over det, som puristerne dengang ønskede.

Heron Tower

Et yndlingsbillede fra en tur til London.

Dag-til-dag fotografering

For mig at se er meget af dette dog irrelevant fra dag til dag. Jeg har før nævnt min forkærlighed for blændeprioritet på kameraer, og specielt dette kamera. Jeg har ejet et M6, men som jeg også har nævnt andetsteds på denne blog, solgte jeg det til fordel for at beholde et Voigtlander R2A. Min begrundelse dengang var primært på grund af dets AE-funktion. M7 er måske ikke fuldt mekanisk, og jeg skal måske have et ekstra sæt batterier ved hånden, men for mig er det mindre ofre, der giver mig et funktionsniveau, som jeg føler mig mere tryg ved at have end ikke at have, især på et kamera, som jeg måske ønsker at have med stort set overalt, hvor jeg går.

Forstå mig ikke forkert, jeg forstår det puristiske synspunkt, jeg er bekymret for, at jeg på grund af potentialet for svigtende elektronik har et kamera, der måske ikke lever lige så længe som et rent mekanisk kamera. Jeg bekymrer mig om rapporter, jeg har læst og hørt om svigtende lukkere, og selvfølgelig bekymrer jeg mig om de potentielle reparationsomkostninger. Og om at finde nogen, der kan foretage reparationen – Leica er sandsynligvis den bedste – eller faktisk eneste(?) mulighed.

Men disse bekymringer er ikke det eneste og afgørende ved at eje et kamera, selv om de er berettigede. Jeg har ikke de samme bekymringer om andre kameraer, jeg ejer, hvoraf mange er endnu mere dørstoppende uden batteri. Og nogle, som f.eks. mit Nikon D800, der kostede mig 2 1/2 gange mere end Leica’et (som jeg købte brugt), forventer jeg ikke, at det holder mere end 5 år. Efter den tid forventer jeg også, at det er en sølle skilling værd, hvilket ikke er den samme forventning, som jeg har til mit Leica M7! Sådan er det dog ikke for mange, når det drejer sig om et Leica. Jeg tror, at for disse mennesker skal en Leica holde hele livet uden at der er tale om fejl. På grund af dette, for dem, sidder M7 bare ikke godt. Den repræsenterer for meget af en afvigelse fra det, som en Leica bør være. Dette er ikke kun med hensyn til det, jeg har skitseret, men også fordi den fungerer med automatisering, og det er for nogle purister bare ikke rigtigt!

Godt nok for mig, og jeg formoder mange andre, er dette ikke den mentalitet, som jeg har, for mig repræsenterer Leica M7 noget helt andet. Den repræsenterer det punkt, hvor arven og idealerne fra det gamle Leica møder lige akkurat nok af de moderne bekvemmeligheder i teknologien til at gøre den til det perfekte valg. På trods af dets afhængighed af batterier, og fordi det gør de ting, jeg har brug for, og meget lidt mere eller mindre, indkapsler det for mig stadig følelsen af “perfekt design”… Eller næsten…

Leica M7 og dets designfejl

Hvor jeg kommer til den muligvis kvalmende ros for dette kamera, bør jeg nævne, at der er en eller to funktioner på Leica M7, der kombineret med de design- og funktionsvalg, der omgiver dem, bare forbløffer mig. Den første er den plastikbetjeningsskive på bagsiden; helt ærligt, for mig at se er den bare lidt lort!

Leica M7

Skide plastikbetjeningsskive på bagsiden

Den er besværlig at bruge og er i fuldstændig modstrid med resten af kameraets byggekvalitet og fornemmelse. Det betyder dybest set, at jeg ikke bruger det til det meste af det, som det er beregnet til. Eksponeringskompensation er alt for besværligt – man skal bruge begge hænder!!! – så den bliver kun brugt til at indstille ISO, hvilket i øvrigt også er mere end besværligt. Jeg burde ikke behøve at bruge den til det, da kameraet har DX-kodeaflæsning, men min opfattelse af DX-kodeaflæsning på ethvert kamera designet til entusiaster eller professionelle er ikke positiv, og desuden fejler DX-kodeaflæseren i mit kamera med mellemrum! Så jeg bliver med den elendige manuelle ISO-skive.

For det andet er der batterirumslågen, som også er af plastik og også lidt lort! Den sprang af på gaden den ene dag!

Leica M7

Batteridør af plastik omgivet af smukt bearbejdet metal

Godt nok hørte jeg den ramme gulvet, men hvis det var sket et travlt sted, ville det have været game over. Jeg har stukket en masse blu-tak i den for at holde den lukket nu, men håber at finde en mere elegant løsning på et tidspunkt. Så det er ikke perfekt … Ikke helt, men det sætter vel i det mindste ikke ild til din hånd!

Om til de gode dele …

Jeg forestiller mig, at hvis du kun er faldet over denne blog én gang før, var det nok for at læse en artikel om et ret kraftigt automatiseret kamera. Jeg kan lide at tage billeder med alle slags kameraer, men hvis jeg får valget, vælger jeg oftest noget med en vis grad af automatisering, og det resulterer ret ofte i, at jeg vælger et kompaktkamera på 35 mm. Kald mig doven, om du vil, det er jeg nok efter mange menneskers standarder, men i de fleste situationer finder jeg deres begrænsninger og bekvemmeligheder befriende snarere end begrænsende.

Leica M7 er på grund af sin manuelle fokusering muligvis en brøkdel langsommere at bruge end nogle af de kameraer, jeg regelmæssigt har med mig. Men på mange måder er det naturligvis også meget mindre restriktivt end dem. Det giver en mere fuld følelse af kontrol, men takket være det automatiseringsniveau, det har, giver det mulighed for meget af den hurtighed i tænkningen, som jeg svælger i, når jeg bruger et fuldt automatiseret kamera.

AE, det er godt!

På et tidspunkt sidste år tog jeg beslutningen om at forpligte mig til en Leica igen, og på grund af at have en masse af de førnævnte automatiske kameraer besluttede jeg mig næsten for at købe en M6 igen. I sidste ende overtalte jeg mig selv til at sælge mit Voigtlander R2A for at hjælpe med at finansiere købet af et Leica M7. Der er et eller andet ved M7, som jeg på trods af at have læst en hel del på nettet ikke helt forstod, da jeg overvejede det i forhold til andre rangefinderkameraer. Det er bestemt ikke noget, jeg opdagede, før jeg ejede kameraet, og hvis det havde været mere klart, ville jeg nok ikke have tøvet så længe! Jeg taler om den automatiske eksponering, men mere specifikt taler jeg om den måde, hvorpå den automatiske eksponering er implementeret.

Jeg nævnte den rudimentære karakter af måleren tidligere i indlægget, ja ret rudimentær er den måske nok, men meget nyttig er den. Hvis du læser om online vil du finde folk, der diskuterer, om det er en centervægtet eller en stor spotmåler. Min personlige erfaring får mig til at gå i retning af at sige, at den fungerer mere som en centervægtet måler. Det virker måske ikke logisk, da måleraflæsningen tages ud fra en hvid plet, der er malet på lukkerblænden – en plet, der faktisk har en meget defineret kant. Men i brug aflæses kameraet ikke som en spotmåler, aflæsningerne glider meget mere jævnt mellem hinanden, og det er selv ved måling mellem områder med højere kontrast i et motiv. Jeg formoder, at dette sandsynligvis skyldes størrelsen af målerpletten, men mon ikke der også reflekteres lys fra det omkringliggende område? Måske ikke, selv om jeg i hvert fald har læst om andre, der spekulerer i det… Jeg er ikke teknisk kyndig nok til at udtale mig. På den ene eller anden måde finder jeg resultaterne generelt godt målt uden nødvendigvis at skulle bekymre mig alt for meget i en lang række optageforhold.

Cite station

Givet belysningen på stationen var jeg meget tilfreds med dette resultat.

Men det er ikke det afgørende for mig. Denne større plet, når man er i blændeprioritet, kombineres med lukkertidsmålinger i søgeren. I manuel tilstand, som på M6TTL, vises måleren blot som to trekanter og en cirkel. Dette kan virke ret ubetydeligt, men jeg finder disse lukkerhastighedsmålinger meget nyttige. Som sagt er Leica M7 god til at give den korrekte eksponering med lidt omtanke. Men den er på ingen måde fejlfri, du kan ikke bare rette den mod en hvilken som helst scene og forvente, at den får det rigtige. Det er ikke en multi-segment eller “matrix” – som Nikon ville kalde det – måler, så den måler eller forsøger ikke at forstå hele scenen selv. Ikke at matrixmålere også altid får det rigtigt – de er bare designet til i det mindste at forsøge at gøre det, hvilket i høj grad ikke er tilfældet med M7.

På trods af dette, når der er en vanskelig scene at måle, synes jeg, at den måde, M7-måleren fungerer på, er en af de nemmeste, jeg har brugt til at vurdere for god eksponering på den måde, jeg føler mig mest tryg ved. Det er ikke fordi den forsøger at være for smart, men faktisk fordi den er så enkel. Jeg ved, at nogle mennesker kan lide at blive helt begejstrede for zonesystemet og spotmåleren til den niende grad, men jeg er ikke til at blive helt så begejstret så ofte – jeg tror, jeg har nævnt min dovenskab før?! Det, jeg går op i, er at være i stand til hurtigt og relativt præcist at få en fornemmelse for en scene. Da Leica’s måler er mere vægtet end en spot, finder jeg den nyttig til at samle et sæt hurtige gennemsnit fra hele scenen. Ud fra disse hurtige gennemsnit kan jeg så træffe en informeret beslutning om, hvad der vil give den bedste samlede eksponering for det, jeg forsøger at opnå. Når jeg har vurderet motivet, kan jeg vurdere, hvilken lukkertid jeg vil bruge, men i stedet for at skulle dreje lukkertidsknappen manuelt kan jeg finde et område af motivet, der giver mig den ønskede hastighed, trykke halvt på lukkeren for at låse hastigheden fast, lave en ny ramme og tage billedet.

Med M6 (/M7 i manuel) kan du gøre dette ved at tage aflæsninger rundt omkring i scenen, men det er en langsommere proces, og fordi der ikke er nogen lukkerhastighedslæsning i søgeren, skal du kigge på toppen af kameraet for at tage hver aflæsning. Denne proces gentages derefter, indtil du har den ønskede kombinerede aflæsning. Når du så har den, skal den indstilles, og til sidst kan du så skyde. Jeg husker, at jeg gjorde netop dette i Worcester-katedralen en dag for nogle år siden. Jeg forsøgte at finde ud af den bedste eksponering for en scene med halvt stearinlys, det tog lidt tid, men til sidst fik jeg den rigtige eksponering.

Taget med min gamle Leica M6 og 50mm v3 Summicron

Det kan sagtens lade sig gøre, men det er bare en langsommere proces… Dermed ikke sagt, at det ikke er en proces, som nogle måske vil svælge i, men personligt kan jeg godt lide lidt mere fart. Jeg er vist ved at glide over i retning af at lovprise fordelene ved automatisk eksponering som helhed her, og det er ikke min pointe. Pointen er, at på grund af den måde, autoeksponeringen fungerer på i Leica M7, giver den uden tvivl en bedre forståelse af en scene hurtigere end dens ikke- AE-ækvivalenter. Og selvfølgelig, hvis du stadig ønsker at skyde det som en M6, kan du skifte til manuel og fylde dine støvler!

Sammenligning af AE med AE

Jeg vender lige hurtigt tilbage til det, jeg sagde om at eje Voigtlander R2A og dengang jeg overvejede at få en M6 frem for en M7. Den mentalitet jeg havde dengang var en mentalitet, hvor jeg allerede ejede en AE-måler, jeg talte næsten mig selv ind i tanken om, at en M7 var en unødvendig dyr løsning, når jeg kunne have en M6 og Voigtlander for de samme penge, have de samme funktioner og have to kroppe. Det gav så meget mening på det tidspunkt, og det gør det på mange måder stadig. Men det hele kommer tilbage til den måde, som M7’eren måler på.

Voigtlander-måleren er skævvredet mod et af hjørnerne, nederst til venstre tror jeg. Selvom det har sine fordele i sig selv, er det ikke så brugbart i så mange situationer synes jeg ikke. Dermed ikke sagt, at jeg nogensinde har haft store problemer med eksponeringen på R2A, men hvad Leica M7 har bragt til bordet, er noget meget mere til den måde, jeg er mest komfortabel med at fotografere på. Jeg tror, at det samme kan siges om Zeiss ZM Ikon… Da jeg ikke har brugt Zeiss skal jeg dog ikke rigtig udtale mig, men jeg er foranlediget til at tro, at det har samme målemønster som Voigtlander (edit, jeg er faktisk ved at prøve et nu, og jeg har ikke helt ret her, men jeg forklarer det hele, når jeg er færdig med Ikon-anmeldelsen).

Det er heller ikke de eneste kameraer, som Leica M7 måler sig positivt mod i denne henseende. Tag Nikon-serien af SLR-kameraer med manuel fokus. FM’erne har LED-målerudlæsning ligesom M6, du kan se udlæsningen i svagere lys, men de har ikke de fordele, jeg har talt om, på samme måde som M6 og dens simple LED-måler ikke har det. FE’erne og FM3A’erne har nogle af fordelene gennem den velimplementerede brug af matchende nålemetre, men man kan bare ikke se aflæsningerne helt så let i svagt lys. F3 har en digital aflæsning, men er afhængig af en elendig lille lampe til at oplyse skærmen … Jeg kunne blive ved i evigheder! For mig er den måde, hvorpå Leica M7 måler og udfører sin AE-funktion, helt ideel til mine behov! Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at med M7 i hånden føler jeg mig mere sikker på min evne til at tage et billede med den eksponering, jeg sigtede efter, end jeg gør med noget andet kamera, jeg har fotograferet med til dato.

Flere tanker om automatiseringsniveauet i Leica M7

Jeg læser meget om kameraer på nettet, og jeg finder mange kommentarer om automatisering. Mere specifikt hvor automatisering bliver betragtet som snyd i en vis grad. Selv om jeg aldrig ville invalidere nogen metode til fotografering i et sådant omfang, at jeg ville kalde den snyd, ser jeg en vis sandhed i tanken om, at overforenkling af funktioner i de forkerte hænder kan føre til dovenskab. I Leica M7’s tilfælde er automatiseringsniveauet ikke – i hvert fald efter min mening – der for at tilskynde til eller støtte en “point & shoot”-mentalitet. Den er der for at give brugeren en meget valid metode til at fastslå den korrekte eksponering. Det er faktisk her, at jeg var helt enig med matey om lysende landskaber. Et helt manuelt kamera kan hindre fotograferingsprocessen, især inden for visse områder. M7 gør sit bedste for at gå ud af vejen for fotografen, det giver mulighed for hurtige beslutninger og hurtig handling uden at nedlade brugeren eller overstyre hans eller hendes handlinger med overdreven forenkling eller overdreven fordummelse af funktionen.

Der er også en sidegevinst ved denne AE-funktion i Leica M7. På den måde, jeg bruger kameraet på, gør den den elendige eksponeringskompensationsskive stort set overflødig!

Indvandret flod

En anden favorit fra dengang vi oplevede nogle ret alvorlige oversvømmelser tidligere på året.

Et hurtigt ord om Leica M7 i hånden

Der er en anden ret vigtig grund til, at jeg sætter Leica M7 på lidt af en piedestal. Dette er ganske vist kun baseret på hvad der kunne have været (men bestemt ikke lignede) en hund af en M6, men denne M7 er til sammenligning meget smidig. Jeg kan huske, at jeg tænkte, hvor dejlig M6 var at bruge, men M7 føles mere glat for mig. Det er især mærkbart i filmfremføringshåndtaget, det er som en kniv gennem smør! Valget af lukkerhastighed føles også perfekt, faktisk føles alle betjeningselementer (hvis man ser bort fra plastikabrimationen på bagsiden) perfekt! Der er kun ét andet kamera i min samling, der svarer til den følelse af kvalitet, som M7 har, og det er Leica iiia, men selv det føles ikke helt så smidigt i sin mekaniske funktion… Jeg tror dog, at disse ting næsten er selvfølgelige.

Ejerstolthed

Så, nok om selve kameraet, det er trods alt bare et værktøj… er det ikke? For mig er et kamera et værktøj, men siden hvornår behøver et værktøj kun at handle om sin funktion? Dette er det andet indlæg, jeg har skrevet, hvor jeg har talt om Leicas historie, jeg vil ikke gennemgå detaljerne igen, men når man tager alt det i betragtning, hvordan kan jeg så ikke være stolt af at eje sådan en tingest? Jeg tror, at nogle mennesker forveksler stolthed over kameraer, eller i det mindste omtalen af den, med at deres ejere bruger dem for at prale. Det er måske tilfældet for nogle, men stolthed over at eje et kamera handler ikke om det for alle.

Jeg elsker at eje et så smukt luksuskamera. Og det er, det er fair nok at sige, en del af det, som et Leica er – et luksusobjekt. Men det er ikke for at prale, det er for den personlige nydelses skyld. Det kostede mig en skide bunke penge, især når man medregner prisen på objektiverne. Jeg kunne have taget min familie med på ferie sikkert to gange mere for det, som det kostede mig, men i stedet brugte jeg egoistisk pengene på mig selv. Hvordan kan jeg ikke respektere det, værdsætte det og være stolt af at eje det, når jeg tager alt det i betragtning.

Det må være positivt at have den stolthed, respekt og værdsættelse for det. Jeg respekterer det som en ting, men jeg respekterer det også i brug. På grund af dette faktum har jeg taget mig tid til virkelig at lære kameraet at kende på en måde, som jeg ikke er sikker på, at jeg har gjort det med mange andre. Så snart jeg fik 35mm Summicron til det, føltes det komplet, det føltes som noget, der aldrig skulle stoppe mig fra at opnå mit bedste. Nogle vil måske finde det tåbeligt, men jeg ønskede ikke at svigte det! Den første film, jeg tog med den, fik jeg dette billede, et billede, som jeg håber, at de fleste vil være enige i, at det i det mindste har en vis værdi?

Første rulle med Summicron 35mm v3

Jeg er alligevel meget tilfreds med det, ikke kun fordi jeg kan lide det som et billede, men også fordi jeg har forsøgt at få et billede, som jeg kan lide af denne vejstrækning i årevis! Jeg har altid ment, at den har en værdi, men ikke som en tom vej. Første film med Summicron, og denne fyr dukker op lige på det rigtige tidspunkt. Det lykkedes mig at få taget billedet, på trods af min nærmest panik over muligheden for at gå glip af øjeblikket. Jeg var meget glad for, at det lykkedes, men desuden beseglede det faktum, at det skete med dette nye komplet følelsesmæssige setup, aftalen om kameraet og min følelsesmæssige reaktion på det!

Så slutter min Leica M7 anmeldelse.

Leica M7 udfylder et hul i mine krav, hvor jeg ønsker at skyde noget, der er lidt mindre restriktivt end mange af de fuldautomatiske kameraer, jeg ofte bruger, men uden at der er tilføjet stakkevis af overflødige funktioner. Det formår at gøre dette uden at tilføje alvorlig bulk eller vægt, og det kommer sjældent i vejen for mig eller føles ubehageligt at bære. På de dage, hvor det lykkes mig at overbevise mig selv om, at jeg kun har brug for 35mm Summicron, hænger det med remmen over brystet, klar til at skyde, men uden at det føles som om, det er der. Til dette formål lykkes det, på trods af at det er i den store side sammenlignet med (f.eks.) Ricoh GR1v, at være et 35 mm kompaktkamera på samme måde som mange andre, meget mindre kameraer, jeg bærer, gør.

Som jeg har nævnt i mine indlæg om GR1v, føler jeg, at det partner det kamera perfekt til mine behov. Ja, jeg bekymrer mig om, at det fejler, men jeg forbliver pragmatisk ved at huske på, at jeg ikke har de samme bekymringer eller bekymringer dag til dag om nogen af mine andre kameraer. Hvis det fejler, så fejler det, og jeg får det repareret, for jeg kan ikke i nogen reel grad bebrejde det som et værktøj! Og ud over dets status som værktøj ser jeg det som så meget mere; i en sådan grad, at det har påvirket min fotograferingsmentalitet ved at bruge det.

Og selv om det ikke er et synspunkt, der deles af alle, synes jeg virkelig, at Leica M7 bevarer den følelse af perfekt design, som det har arvet fra sine forfædre. Ganske vist er der et par ting, der får en til at klø sig i hovedet over, hvad designeren har tænkt, men den måde, hvorpå den automatiske eksponering og lysmåleren fungerer, kompenserer fuldt ud for disse. Selve måleren er så enkel, som den overhovedet kan være, ingen unødvendig computer, der træffer nogen beslutninger bag scenen, det er bare en simpel måler, der giver en simpel aflæsning. I de rigtige hænder kombineret med den velgennemtænkte implementering af autoeksponering er den dog næsten fejlfri. Det giver mig en følelse af tillid til min evne til at vælge korrekt eksponering, som jeg ikke er sikker på, at jeg har haft med noget andet kamera. Man kunne hævde, at jeg bare har lært at forstå at bruge kameraet bedre end noget andet, men hvis det er sket gennem den store stolthed, jeg har over at eje det, så må det være sådan.

I sidste ende føler jeg, at jeg har købt noget af uomtvistelig betydning på min vej som fotograf, og selv om nogle måske ikke finder den samme kærlighed til Leica M7, føler jeg for mig, at det muligvis er det tætteste, jeg kommer på det perfekte kamera!

Hyggeligt at læse med!

Hamish

Masser af flere billeder kan findes på min flickr her