Dávejte si pozor na SSRI: pomozte předejít možným nežádoucím účinkům ohrožujícím zrak | Rob Kettenburg

Nedávná zpráva v odborném britském časopise popisuje pět případů neuropatie zrakového nervu, o nichž se předpokládá, že souvisejí s dlouhodobou léčbou selektivními inhibitory zpětného vychytávání serotoninu (SSRI).1 Těchto pět případů bylo zjištěno v průběhu dvou let v ostrovní populaci čítající 140 000 osob. Každý případ byl posouzen pomocí Naranjova algoritmu k určení pravděpodobnosti nežádoucího účinku léku (ADR).2 Naranjovo skóre ukázalo možný ADR ve čtyřech případech a pravděpodobný ADR v jednom případě.

Všech pět případů se projevilo ztrátou zraku v důsledku podezření na ischemickou neuropatii optiku (ION) a všechny byly podrobně vyšetřeny s ohledem na další možné příčiny. Ve všech případech bylo podezření na „nearteritický“ ischemický původ. Toxicita byla považována za nepravděpodobnou, protože tři případy měly náhlý začátek a dva případy byly jednostranné.

Dva případy měly progresivní oboustrannou ztrátu zorného pole (ZP). Ve dvou případech se vyskytla těžká jednostranná náhlá ztráta zraku (SLOV) a u jednoho pacienta byla SLOV oboustranná. Všichni pacienti byli relativně mladí (průměr 49 let, rozmezí 40-54 let) s dlouhou anamnézou léčby SSRI s průměrnou délkou 7 let (rozmezí 1-14 let).

Všechny případy byly schopny vysadit SSRI bez dalšího zhoršení. Jeden pacient s oboustranně progredující LOV se během 18 měsíců zcela zotavil. U dvou pacientů s jednostranným SLOV nedošlo k obnovení funkce postiženého oka, ale zachovalo se normální vidění na druhém oku.

U jednoho případu byla diagnostikována přední ION (zahrnující krátké zadní ciliární tepny), která se projevuje náhlým otokem terče zrakového nervu spojeným s výpadkem zorného pole ve výšce. Čtyři případy měly klinické příznaky zadní ION (zahrnující piální větve centrální retinální tepny), pro kterou je typický normální vzhled disku na počátku s akutním nebo progresivním, nebolestivým LOV na jednom nebo obou očích.

Zadní ION u relativně mladých zdravých pacientů je vzácná. Mezi systémové rizikové faktory ION patří kardiovaskulární onemocnění, diabetes a hypertenze. Dva z uváděných pacientů trpěli na inzulínu nezávislým diabetes mellitus a tři byli kuřáci.

Všichni pacienti byli schopni ukončit užívání SSRI bez dalšího zhoršení. Jedna pacientka s oboustranným postižením se po 18 měsících zcela zotavila a jedna pacientka zůstala stabilní po dobu 6 měsíců až do opětovného nasazení SSRI, poté u ní došlo k rychlému poklesu vidění na obě oči do počtu prstů.

Leave a Reply

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.