MundoMax končí a je žalován

Kolumbijský mediální gigant RCN vstoupil do světa španělsky mluvící televize v USA pouhých 18 měsíců poté, co začal. 30.

MundoMax se zrodil z popela předchozí nabídky pro hispánský trh MundoFox, kterou společnost Fox International Channels spustila v srpnu 2012 a ukončila ji koncem července 2015. Konec sítě je vyvrcholením měsíců fám a spekulací ohledně jejího finančního zdraví a toho, zda se jí podaří přežít do konce roku 2016. Takové řeči se rozhořely v říjnu, kdy došlo k druhému kolu propouštění.

Na začátku listopadu pak konkurenční síť Estrella TV oznámila, že podepsala smlouvu se dvěma pobočkami MundoMaxu – KGMC ve Fresnu v Kalifornii, kterou vlastní společnost Cocola Broadcasting, a subkanálem WXCW ve Fort Myers-Naples na Floridě, který vlastní společnost Sun Broadcasting.

Vedení MundoMaxu však až do 22. listopadu o těchto řečech mlčelo. Tehdy prezident a finanční ředitel společnosti MundoMax José Molina rozeslal „kolegům a přátelům“ dopis, který reagoval na několikaměsíční diskuse napříč hispánským mediálním a reklamním prostředím a bez obalu potvrdil, že konec je blízko – velmi blízko.

„Jsme v závěrečné fázi likvidace naší partnerské sítě,“ uvedl Molina.

Největší pobočka společnosti MundoMax na západním pobřeží, KWHY skupiny Meruelo v Los Angeles, bude nadále vysílat španělskojazyčný program jako nezávislá stanice.

Největší pobočka společnosti MundoMax na východním pobřeží, WGEN společnosti Valorem S.A. v Miami, okamžitě přešla na síť Azteca América. Pro Aztéku, jejíž program se dříve vysílal na stanici WPMF-CD v Miami a která byla v klíčových DMA distribucích závislá na společnosti Comcast, je to obrovská podpora.

Jako MundoFox se tato síť snažila vytvořit si mezeru ve španělštině, která by se odchylovala od telenovelových pořadů vysílaných dvěma největšími televizními sítěmi, Telemundo a Univisión.

Kromě týdenního herního pořadu 100 Latinos Dijeron ve stylu Family Feud se MundoFox snažila získat významné publikum. Reklama se pak vzhledem k nízké sledovanosti stanice stala obtížnější vyhlídkou.

RCN se během léta 2015 vrhla na trh s velkými nadějemi a aspiracemi, že její obrovský úspěch v Kolumbii by mohl přinést alespoň výklenkovou pozici lídra v USA.

To se ukázalo být obtížnější, než se zdálo, protože náročné reklamní prostředí spolu s obrovským přesunem diváků k Telemundo vedlo MundoMax k hledání nových způsobů, jak přilákat diváky, v Evropě. Mezi klíčové pořady, které MundoMax v posledních dnech nabízel, patřil turecký import Suleimán, El Gran Sultán a řecká telenovela Brousko, ebrios de amor.

Zatímco společnost WGEN rychle vyřešila bezprostřední programový problém relativně bezproblémovým přechodem na jinou síť, společnost RCN a její bývalou chicagskou pobočku WOCK-CD by mohla čekat kamenitá cesta.

Dne 29. listopadu zažaloval vlastník WOCK, společnost KM LPTV Of Chicago-13, společnost MundoMax a společnost RCN U.S.A.S. dceřinou společnost u okresního soudu USA pro centrální okres Kalifornie za porušení smlouvy, porušení dohody o dobré víře a poctivém jednání a nepravdivý slib.

Podle vlastníka WOCK se společnost MundoMax zavázala být výhradním obchodním zástupcem stanice pro prodej národních spotů během čtyřletého období, které začalo 1. srpna 2012 se společností MundoFox a trvalo do 31. července 2016, přičemž společnost MundoMax převzala odpovědnost za tuto dohodu. Podle podmínek měla síť platit stanici nejméně 600 000 USD ročně za příjmy z prodeje celostátní reklamy, přičemž čtvrtletní platby společnosti KM LPTV Of Chicago-13 činily 150 000 USD.

Vlastník společnosti WOCK tvrdí, že čtvrtletní platby přestaly platit s přechodem od společnosti MundoFox ke společnosti MundoMax a že dluží celkem 450 000 USD, což odráží platby splatné 1. listopadu 2015; 30. května 2016 a 30. srpna 2016.

Tento nárok však nemusí u soudu obstát. Společnost KM LPTV se opírá o pozměněnou smlouvu z roku 2014 schválenou tehdejším prezidentem Ibrou Moralesem, podle níž měla společnost WOCK obdržet „rozdíl mezi skutečnými příjmy z prodeje celostátní reklamy zaúčtovanými za takové čtvrtletí a částkou 150 000 USD“, pokud by částka příjmů byla nižší než 150 000 USD. Společnost MundoMax zaúčtovala za druhé, třetí a čtvrté čtvrtletí čtvrtého roku trvání smlouvy příjmy z prodeje národní reklamy ve výši 0 USD.

Jádro sporu spočívá v tom, zda „rozdíl“ mezi 0 USD a 150 000 USD skutečně činí 150 000 USD.

Mimo to společnost KM LPTV rovněž tvrdí, že společnost MundoMax souhlasila s tím, že bude společnosti KM LPTV poskytovat zálohy na marketingové výdaje až do výše 150 000 USD ročně za druhý, třetí a čtvrtý rok trvání smlouvy. Společnost KM LPTV doložila a požadovala 37 500 USD za třetí i čtvrté čtvrtletí čtvrtého roku trvání smlouvy. Společnost MundoMax však podle ní neposkytla společnosti KM LPTV zálohu ve výši 75 000 USD.

S ohledem na žalobcem požadovaný soudní proces s porotou společnost KM LPTV vyřešila veškeré otázky týkající se závazků společnosti MundoMax po ukončení činnosti společnosti MundoFox tím, že uvedla, že přibližně 28. července 2015 společnost RCN získala od společnosti Fox International Channels 50 % sítě, kterou nevlastnila. Společnost MundoMax je tedy odpovědná za smlouvy podepsané společností MundoFox, „protože MundoMax je pouze nový název pro stejnou společnost s ručením omezeným,“ tvrdí mateřská společnost WOCK.

Sporná je také náhrada, kterou podle společnosti KM LPTV dluží společnost MundoMax za vysílání svého programu během posledních tří čtvrtletí platnosti smlouvy o přidružení a za propagaci programu během posledních dvou čtvrtletí platnosti smlouvy.

„Přiměřená hodnota vysílání programu MundoMax na stanici a propagační práce za tato období činí nejméně 525 000 USD,“ tvrdí KM LPTV.

Společnost KM LPTV Of Chicago-13 zastupují Belinda Vega a Gerard Fox z losangeleské advokátní kanceláře Gerard Fox Law.

Leave a Reply

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.